Новата наредба за паркиране на хора с увреждания беше приета през септември, сформирахме работна група от експерти, включително с неправителствения сектор. Това е казус, който е доста наболял в обществото. Преди години имахме такава наредба, но беше отменена от съда. Сега внесохме нова, която да облекчи паркирането на хората с увреждания. Така осигуряваме индивидуални паркоместа. Всеки ще трябва да заяви един определен автомобил, който може да престоява на даденото място. На това място няма да може да спира друг автомобил. Ще извършваме контрола както от страна на общината и органите на МВР. При сигнал ще санкционираме нарушителите“, това разясни в ефира на Дарик директорът на Общинското предприятие „Транспорт“ Андрей Рунчев.

Между 150 и 180 нуждаещи се граждани ще могат да подадат заявление за подобен тип паркиране. Отново от ОП „Транспорт“ ще се издават и карти за такова паркиране, които към момента са 8 000. „Паркоместата в ЦГЧ са около 1 000. Ако всички правоимащи се възползват от това си право градът ще бъде блокиран. Процентът на заболяване е вдигнат в новата наредба. Така броят на тези карти ще бъде силно редуциран. Досега човек с леко заболяване имаше право на такава карта. Идеята е тези преференции да са за хора, които наистина имат нужда. Не искаме да разделяме хората на повече или по-малко болни, но тук става въпрос за възможността за придвижване. Ограничаваме и времето за престоя на тези паркоместа до 3 часа. Преди това имаше автомобили, които престояваха по цял ден. Ще извършим и допълнително обследване, ако някъде е необходимо ще направим промени“, каза още Рунчев.

Умен град – умна синя зона

Идеята за умен град е заложена от няколко години в Бургас. Плановете са всички интелигентни системи в общината да бъдат обединени в една платформа. Такава вече работи от година, а всяка нова услуга се включва в тази платформа. А със смарт приложението всеки може да се запознае с необходимата му информация.

„И сега даваме достатъчно информация за ремонти, свободни паркоместа в обхвата на синята зона, чистота на въздуха и много други. А с новите интелигентни светофари съвсем скоро ще можем да изчислим времето, което ще ни е необходимо, за да стигнем от централната част от Летището например. Тези градски платформи дават изключителни възможности – все още сме в начален етап на развитието ѝ“, допълни Андрей Рунчев.

За около два месеца през пролетта паркирането в Бургас беше безплатно. Такса в синята зона не се заплащаше, което сериозно „смъкна“ приходите от синя зона. Имаше облекчения и за търговците.

„Активите летни месеци обаче компенсира част от загубите. Основната част от българските туристи посетиха Южното Черноморие - практиката показа, че много хора например посещаваха Морската градина, където е в сила „зелена зона“. Там нямахме оплаквания за платеното паркиране. Винаги с този тип паркиране има един основен фактор – няма задържане на автомобилите на едно паркомясто. Недоволни винаги ще имаме, но ние смятаме, че тази политика е правилна и ще продължим да я следваме“, каза още шефът на ОП „Транспорт“.

По думите му, към момента има доста заявени подписки за разширение на синята зона в града. Един от вариантите, който се обсъжда е граничния район на „зелената зона“ от ул. „Константин Величков“ в посока улиците „Копривщица“ и „Места“. „Вероятно ще предложим платено паркиране там от следващото лято. Обмисляме и платено паркиране в карето около х-л „Драма“. В кв. „Възраждане“ продължаваме работата по обновяване на улиците. Има подсигурено финансиране, но се съобразяваме с капиталовата програма на ВиК. През годините сме ремонтирали улици, а след това се оказва, че ВиК мрежата отдолу трябва да се ремонтира. Това е гъсто населен квартал. При бъдещите реконструкции ще въведем нова организация на движението. Но всичко това ще се случи след ремонта на улиците“, допълни Андрей Рунчев.

Около 40 души обезпечават дейността на „синята зона“ в Бургас, а нови попълнения не се предвиждат. „Скоро ще започнем да налагаме нови системи. Последният набор от талони за самотаксуване например скоро няма да се използва. Хартиените билети също може би ще отпаднат. Идеята е всичко да става електронно. Този екип, които имаме в момента се справя. За в бъдеще не планираме неговото разширяване. Затова ще заложим на новите технологии“, стана ясно от думите на Рунчев.

Той уточни, че общината все още поддържа отрицателно мнение за идеята за стикер за временно паркиране в града. „Ако през лятото тази система бъде въведена в кв. „Лазур“ например на практика ще блокираме всички паркоместа, когато много хора използват летните си имоти“, допълни той.