Ползите от сдружаването и кооперирането са отдавна доказани: достъп до пазари, обучения и консултации, обмяна на опит, споделяне на идеи, създаване на контакти, съвместно участие на изложения и панаири, представителство пред държавни и местни органи – защита на интереси, лобизъм и т.н.
Все неща, за които виждаме добри и работещи примери в другите държави.
Темата за кооперирането и сдружаването обсъдихме в уебинар на Агри.БГ, част от кампанията “ОСП работи за нас: По-зелени и умни”.
По време на уебинара, гостите - Симеон Караколев от Националната овцевъдна и козевъдна асоциация, Цветан Цеков от Националната браншова камара ,,Плодове и Зеленчуци” и Димитричка Търпанова от Добруджанския овощарски съюз, споделиха основните три трудности, заради които не се случва сдружаването у нас.
Симеон Караколев, Националната овцевъдна и козевъдна асоциация
С три думи - подход, доверие и енергия. Подходът, който трябва да се сформира от страна на администрацията и държавата към сдружаването. Доверието, което трябва да имат членовете към този, който ги приканва да се сдружат. И съответно енергията между всички останали, за да могат да реализират всичко това, което сте си поставили като цели.
Ето какво следва да се промени според Цветан Цеков от Националната браншова камара ,,Плодове и Зеленчуци”.
Цветан Цеков, Националната браншова камара ,,Плодове и Зеленчуци”
Премахване на всякакви административни нарушения и неправилни тълкувания. Правилно прилагане на европейската законодателна рамка, по отношение на организациите на производители, тъй като в България има различни интерпретации на правно тълкуване. Принцип за всички трябва да е един и същ и да има достъп до финансиране, за да може тази организация да бъде гарант на своите членове.
Основните проблеми в сектор “Плодове” са свързани с администрацията и законодателството.
Димитричка Търпанова, Добруджанския овощарски съюз
При нас проблемът е, че земеделският производител, фактурирайки организацията е данъчно задължено лице по Закона за ДДС. Организацията продава на крайния клиент и чака да му бъде платено това ДДС. Ако организацията не е получила парите от продажбата, зеемделският производител получил или не, трябва да ги плати. Това е едно от нещата при нас специално за финансовото натоварване. Иначе първо организациите на производители нямат финансиране, защото те не генерират печалби. Те са сдружения, които правят маркетинга на своите членове. Печалбата всъщност е на съдружниците, а не на организацията. Това е една от причините, които трябва да се осмислят и да се направи, така че производителите да видят, че това работи и да имат стимул, а той е държавата да застане зад тях със законодателните промени. А не да ни третират като организирана престъпна група. И това е поредицата от примери как сме стигнали до това да имаме 8-10 организации на производители.
Информационната кампания "ОСП работи за нас: По-зелени и умни!" се осъществява от Агригейт Медия и е съфинансирана от ЕС.
Следете темата и на cap4us.agri.bg