Решението на кмета на Пловдив предсрочно да прекрати договорите с превозвачите, вместо да ни освободи от десетилетната агония с градския транспорт, в същността си е подготовка за нови частни превозвачи за още десетилетия напред.

Това е позицията на общинските съветници от ПП-ДБ в града на тепепата.

"Вторичният ефект от това решение ще е „убиването“ на общинското дружество Екобус и на възможността изобщо някога да имаме общински градски транспорт", казват още от групата. 

На пресконференция днес те обясниха детайлно тезата си, кат изложиха аргументи за наличието на тези рискове и решение за избягването им.

"Общинското дружество Екобус бе създадено с единствената цел да поеме линиите от частните превозвачи, когато договорите с тях изтекат. Това трябваше да се случи през 2028 г. и Екобус разполагаше с този краен срок за подготовка. Сега кметът постави Екобус в изолация.

С внезапното си предсрочно да прекрати договорите с превозвачите и създаде ситуация на спешност - градът рискува да остане без градски транспорт. Това съответно налага да се иска спешна мярка – директно да се възложи услугата на някой превозвач за една година. Екобус не е готово да поеме сега. Няма да е готово и след една година. Тогава пак ще сме пред риск да останем бе градски транспорт и кметът ще е с развързани ръце да проведе обществена поръчка и да възложи градския транспорт на нов превозвач за нов 10-годишен срок.

Крайният ефект – вместо да се освободим от частните превозвачи през 2028 г., ще се мъчим с частен градски транспорт поне до 2035 – 2036 г. А през това време съществуването на Екобус ще стане безпредметно, то ще трупа само загуби и ще се поиска неговото прекратяване и ликвидация", заявиха съветниците.

Те предлагат през тази една година, докато тече спешната мярка, да се работи приоритетно по подготвянето на Екобус да поеме градският транспорт, а кметът на община Пловдив да потърси финансиране от държавата или европейска програма за закупуването на автобуси и подсигуряването на транспортно депо.

"Ако времето от една година не е достатъчно, кметът разполага със законова възможност спешната мярка да се удължи с още една година и вече след нейното изтичане Екобус да поеме линиите, а не отново да ги „дадем“ на частни превозвачи", казват още от групата.