
На трети март, на площада пред катедралния храм "Свети Александър Невски", бе изложен напълно реставриран автобус "Чавдар" 11М3. Хората, които бяха дошли на площада в празничния ден, успяха да разгледат гордостта на социалистическото автобусостроене, което има дългогодишна история.
През 1956 г. „по предложение на работническия колектив“, работилницата за автобусни каросерии в Ботевград е наречена „Чавдар“. След 2 години е представен прототип на модерен автобус с вагонна каросерия, чието серийно производство е усвоено в края на 1950-те години. През 1959 г. в Ботевград е изработен и прототип на луксозен туристически автобус, наречен „Чавдар-Туту“. Той се отличава с високото ниво на комфорт, панорамните стъкла, креслообразните седалки с променлив наклон и странично изместване и др.
Топло и предимно слънчево в петък
След 1962 г. серийните модели М-65 и М-66, предназначени съответно за градски и междуградски превози вече се снабдяват с пневматичен автомат за отваряне на вратите, а обикновените стъкла са заменени със секуритни. От същата година датира и производството на малки автобуси, базирани на шаси от ГАЗ-51 със специфично оформена предна част, които стават популярни с името „Пионер“.
В края на 1966 г. в Научноизследователски и проекто-конструкторски институт за двигатели и автомобили (НИПКИДА) в София започва проектирането на модерните автобуси Чавдар М-80 и М-81, които също са базирани на товарно шаси Шкода, а серийното им производство започва през 1968 г. и достига до 400 – 500 броя годишно. Художник-проектант на каросерията е инж. Борис Ачков.
Чавдар LC51-Авия
През 1968 г. е предприета радикална модернизация и разширяване на предприятието, както и подготовка за производството на изцяло нова, модерна каросерия по лиценз на Кесборер. Първите два прототипа са завършени и доставени в България още през 1970 г., но серийното им производство е усвоено едва през 1974 г. На външен вид те са почти идентични с актуалния по това време модел на Кесборер „Сетра“, но са адаптирани към шаси от Шкода с предно разположен двигател и различна като пропорции и междуосие ходова част. Това от своя страна налага цялостна преработка на каросерията, в резултат на което се получава един оригинален автобус, който няма аналог сред серийната гама на германската компания.
През втората половина на 1970-те години годишното производство достига 2800 броя, което от своя страна позволява част от готовата продукция да бъде пласирана в чужбина.
По това време един автобус „Чавдар“ се състои от 45 000 детайла, а личния състав ангажиран във всички фази на производствения процес възлиза на 1850 души.
Чавдар 11М3 и Чавдар 11М4
През 1977 г. е усвоено и производството на модерните автобуси Чавдар 11 М4, което е вторият етап от лицензния договор с Кесборер. Моделите 11 М4 вече са със самоносеща каросерия и техните разновидности изцяло повтарят външните линии на германските оригинали, но се предлагат с чешки двигатели от ЛИАЗ, както и унгарски Раба-МАН. По време на специализираното международно изложение на туристически автобуси през 1977 г., проведено в Дубровник, Югославия, „Чавдар“ 11 М4 получава трета награда. Същият модел се завръща със златни медали и след своите участия на международните панаири в Пловдив и Бърно, Чехословакия през 1978 г. През този период автобусите „Чавдар“ вече се експортират в Афганистан, Никарагуа, Северна Корея, Гърция и др.
Интересно е да се отбележи, че още през 1968 г. е създадена База за техническо развитие на автобусите (БТРА), която след време прераства в институт. През 1970-те и 1980-те години именно там са конструирани множество прототипи, част от които впоследствие са внедрени и в серийно производство. По известните от тях са Чавдар 5С-1 – първият в света сериен микробус тип 4x4, модерните градски автобуси В 14 – 20, микробусът LC-51, базиран на шаси Авиа, а също така тролейбуси, съчленени автобуси и др.
Високопроходимият „Чавдар“ 5С е проектиран от инженерите Кирил Хаджиев и Любомир Тошев в края на 1970-те години, а първата експериментална серия от 16 шасита е готова през 1979 г., когато са демонстрирани и няколкото завършени прототипа. Серийното производство на 5С е усвоено около две години по-късно и продължава до средата на 1990-те години.
Първоначалните планове са 5С да бъде лансиран с изцяло нов дизайн, чието проектиране е поверено на инж. Петко Мишев от Центъра по промишлена естетика. Модерните прототипи са изработени в единични бройки, които представят няколко различни модификации – лекотоварен, фургон, микробус и дори военен автомобил. В началото на 1980-те години дебютира и серийният микробус LC-51, базиран на Авиа.
Чавдар LC-51
Един от големите успехи на „Чавдар“ в чужбина е свързан с модерния градски автобус Чавдар В 13 – 20, представен през 1981 г., чиято цялостна концепция е разработена от екип на БТРА с ръководител инж. Златьо Златев. Този проект стартира в резултат от един международен конкурс, обявен от общината на град Атина за доставката на 200 пътнически автобуса, които да заменят остарелия автопарк на града. Въпреки силната конкуренция от страна на изявени западни компании, конкурсът е спечелен от „Чавдар“, а дизайнът на новия модел, наречен В 13 – 20, е дело на инж. Мишев.
През 1984 г. е закупен лиценз от австрийската фирма Щайр-Даймлер-Пух за производството на фамилия линейни автобуси – градски Чавдар 130, крайградски Чавдар 330 и съчленен градски автобус Чавдар 140. Новите модели са усвоени през 1988 г., когато е завършена първата производствена серия от 10 автобуса, оборудвани с агрегати ЛИАЗ. През същия период са изработени опитни образци и малки серии от новата фамилия междуградски и туристически автобуси Чавдар 410, 420, 430 и 530.
Пак през 1984 г. „Чавдар“ и унгарския производител на автобуси Икарус създават съвместен прототип на съвременен 8-метров автобус с 30 места.
ДАК-Чавдар, Варна 1993
През 1990-те години е създадена компанията „Чавдар“ ЕАД.
През 1993 г. комбинатът сключва договор с германската компания МАН за сътрудничество в развитието, производството и продажбите на автобуси „Чавдар“, в резултат на което година по-късно се появява новият съчленен градски автобус Чавдар 141, който е с конструктивен дефект – неправилно разпределение на тежестта в съчленената част. След 9 години употреба, през 2005 г. в София вече са бракувани 2 автобуса от модела, като в началото на 2012 г. в София на линия са 11 от 30-те закупени. В Бургас през 2005 г. се движат 8 от 11-те закупени. Към 2015 г. вече всички автобуси от модела „Чавдар 141“ са спрени от движение в София, запазен е само един автобус за музейни цели. В Бургас последните два екземпляра от модела 141 са бракувани в края на 2012 г., а от модела 120 са бракувани през февруари 2013 г.
В началото на 1999 г. финансовото състояние на предприятието е твърде нестабилно, което довежда до неговата ликвидация по-късно същата година. Негов наследник е фирмата „Кента“.
Източник: Уикипедия
Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук