От началото на военния конфликт в Украйна се забелязва повишено търсене на моряци. Причината са трудностите при наемането на руски и украински моряци, които имат проблем с пътуванията. Това съобщи за Дарик капитан Димитър Димитров, президент на Европейската конфедерация на асоциациите на морските капитани (CESMA).
Моряците от двете воюващи държави представляват около 14 на сто от плаващите с търговските кораби, посочи кап. Димитров.
Морската индустрия у нас търпи загуби заради санкциите срещу Русия. Проблеми изпитват компаниите, които работят с руски кораби, заради забрания достъп на руски плавателни съдове до българските пристанища.
Ако войната продължи още дълго, ще доведе до преместване на бизнеси. Ремонтираните доскоро у нас руски кораби може да се насочат към Турция, коментира капитан Димитров.
Национализиране на българския кораб "Царевна", който все още се намира в Мариупол, на практика би представлявало отнемане на чужда собственост, смята президентът на CESMA.
Преди дни се появи информация, че от Донецката народна република планират да национализират чуждестранните кораби, намиращи се на пристанището в Мариупол, сред които е и "Царевна". Така ДНР смятала да се сдобие със собствен търговски флот.
„Чисто юридически, съгласно Международното морско право, нямат право. Но на тази територия никой не знае какъв й е статутът. Де юре все още се води украинска, но се управлява от нови сили, които са я завзели, някакви неясни държавни образувания. В тези райони те всичко могат да направят”, коментира кап. Димитров.
За първи път българин е начело на Европейската конфедерация на асоциациите на морските капитани. Неговият 3-годишен мандат започна през септември миналата година.
Интервюто с варненския капитан Димитър Димитров е в прикаченото аудио.