Столична община ще обжалва определението на Административния съд - София град, с което беше замразено влизането в сила на новите правила за платеното паркиране. Преди ден съдът отмени предварителното изпълнение на наредбата за синята и зелената зона и така поскъпването и разширението им от 5 януари 2026 г. е под въпрос.
Според съда новите правила не може да влязат в сила преди да се решат съдебните дела за законността на наредбата. Срещу нея до момента има 15 жалби, а една от тях е на ДПС, което е поискало и отмяна на предварителното изпълнение тоест замразяване на новите правила.
Общината вижда несигурност за гражданите и бизнеса
"Тази временна мярка затруднява планирането на предстоящите дейности и създава допълнителна несигурност за гражданите и бизнеса. Общината ще настоява пред по-горната инстанция определението да бъде отменено и процесът по модернизация на системата за паркиране да продължи по планирания график", пише в съобщението на местната власт.
От общината изразяват съмнение, че съдът всъщност е имал време да се запознае с доводите на местната власт защо наредбата за паркирането трябва да се прилага преди да има окончателно решение по съдебните спорове за нея.
"Писменото становище по делото бе внесено от страна на Столична община в съда в сряда, а още в четвъртък вечерта съдът постанови определението си. Тази нетипично бърза последователност на процесуалните действия естествено поставя въпроса доколко съдът е имал възможност да се запознае в пълнота с аргументите на общината, преди да уважи постъпилите жалби, сред които и тази от "Движението за права и свободи", казват от общината.
От местната власт припомнят, че поскъпването и разширяването на платеното паркиране всъщност цели по-добра инфраструктура, по-качествени публични услуги и повече ред в паркирането. Добавят, че приходите от платено паркиране са пряко свързани с инвестиции в:
- поддръжка и ремонт на улици и тротоари,
- възстановяване на настилки,
- мерки за безопасност на движението,
- подобряване на транспортните връзки в най-натоварените градски части.
"Това не са рестрикции срещу гражданите, а реформи, които имат за цел да доведат до повече и по-целенасочени инвестиции в кварталите", коментират от общината.
Пари за "кални точки" по стандарт
Една от обещаните инвестиции с евентуалните приходи от по-скъпата и по голяма зона за платено паркиране е облагородяването на т. нар. "кални точки" - нерегламентирани паркинги в калта. От няколко години подобни пространства се превръщат в паркинги с поставяне на настилка. В бъдеще това щяло да се прави по определен стандарт за материали и цени. Ще се търсят начини за въвличане на гражданите и бизнеса за поддържане на междублоковите пространства, оправени от общината.
В интервю за Mediapool зам.-кметът по транспорта Виктор Чаушев коментира, че към момента парите в бюджета за това са много по-малко от исканията на районните администрации. За тази година са предвидени 1.65 млн. лева, които стигат за 29 кални точки. Поискани са 9.6 млн. лева за 96 обекта.
"Това са фактите: нуждата е огромна, а ресурсът - критично недостатъчен. Част от решението и на този проблем идва с целевото финансиране, обвързано с новата реформа в паркирането", коментира столичният кмет Васил Терзиев.
Освен за кални точки парите от по-скъпото паркиране би трябвало да отиват и за ремонт на улици и тротоари, подмяна на осветление, квартални паркинги.
"Разширяването на зоните и актуализацията на цените (първа от 2012 г.) са наложителни не само за регулиране на огромния автомобилен натиск (над 11 млн. кв. м площ, заета от паркирани коли), но и за осигуряване на милиони годишно за облагородяване точно в най-засегнатите райони", казват от местната власт.

Още по темата
- Васил Терзиев: Това е Коледният списък с желания на София, от който зависи бъдещето на над 1,4 милиона души
- Столичните райони „Изгрев”, „Слатина” и „Подуяне” остават без сметоизвозване от понеделник
- „Величие” блокираха центъра на София с джипове и леки коли
- Съдът спря поскъпването и разширяването на зоните за паркиране в София