Тежката катастрофа на Околовръстния път на Пловдив, при разклона за село Марково, която отне живота на тричленно семейство и остави 7-годишно дете в кома, отвори отново спорa за безопасността на един от най-натоварените пътни участъци в региона. Случаят предизвика вълна от реакции – от прокуратурата и експерти до местната общност и бизнеса, които от години настояват за спешни промени.
Прокуратурата привлече като обвиняем 24-годишния шофьор на камиона, за когото разследването установява, че е нарушил правилата за движение, навлязъл е в насрещната лента и по непредпазливост е причинил смъртта на трима души. Водачът е задържан за срок до 72 часа, като прокуратурата ще настоява пред съда за постоянна мярка „задържане под стража“. Отнето му е и свидетелството за управление.
Тежкият инцидент се случи в понеделник вечерта. Товарният автомобил е връхлетял челно върху лекия автомобил, в който са пътували двама родители и двете им деца. Родителите и едно от децата загиват на място, а второто – 7-годишно момиче, е с тежка черепно-мозъчна травма и остава в критично състояние.
Близки на семейството твърдят, че шофьорът на камиона е бил разсеян, вероятно търсейки телефон. „40-тонен камион, изправил се пред теб в тъмното – шанс няма“, казват опечалени роднини.
Професионални шофьори и експерти коментират, че трасето е хлъзгаво, опасно и неосветено, а всяка секунда невнимание може да бъде фатална.
Те настояват Околовръстното да бъде разширено минимум до четири платна и да се изгради аварийна лента – стандарт за натоварени пътища от подобен клас.
Трагедията разпали и отдавнашния обществен спор около поставените мантинели.
Кметът на Марково Десислава Терзиева напомни, че още преди четири години е била организирана подписка за премахването им. По нейни думи ограничителната система, заедно с тесния профил на пътя, вместо да предпазва, създава „улей“, в който водачите нямат място за маневра.
Статистиката, с която тя аргументира позицията си, е тревожна – след поставянето на мантинелите жертвите в участъка са станали два пъти повече. Терзиева вече стартира нова подписка, валидна до 10 декември, а жителите заявяват готовност и за протест с блокада на пътя.
Бизнесът също реагира. Илиян Филипов съобщи, че е изпратена декларация до институциите с настояване мантинелите да бъдат премахнати и пътят да бъде удвоен. От гражданската организация „Спаси Пловдив“ проверяват дали участъкът въобще има всички необходими актове за въвеждане в експлоатация, включително изискуемия банкет.
От Агенция „Пътна инфраструктура“ изпратиха подробна позиция, в която твърдят, че участъкът отговаря на всички нормативни изисквания и не е регистриран като рисков.
Според тях:
пътят е обновен в периода 2021–2022 г.;
поставените мантинели са по одобрен проект;
маркировката и сигнализацията са в изправност;
превантивното поддържане е извършено по стандарт.
АПИ подчертава, че ограничителните системи се поставят въз основа на скоростен режим, трафик и крайпътно пространство, а Околовръстното не отговаря на критериите за премахване на мантинелите.
През участъка ежедневно преминават над 45 000 автомобила, което го прави един от най-натоварените в Южна България. Високата скорост, липсата на алтернативни маршрути, тъмните зони и ограничените възможности за избягване на удар правят всяка грешка потенциално фатална.
По разпореждане на директора на ОД на МВР – Пловдив, старши комисар Станимир Калоферов, се въвежда засилено полицейско присъствие по Околовръстното шосе на града. Това потвърдиха за Дарик от пресцентъра на МВР – Пловдив.
Патрули ще обхващат цялото трасе, като ще се използват брандирани полицейски автомобили, мобилни камери за скорост тип „тринога“, както и измервателни устройства, монтирани в служебни коли. Целта е да се осигури постоянен контрол и да се намалят пътнотранспортните произшествия в района.
От МВР – Пловдив уточняват, че новите мерки ще се прилагат незабавно и ще обхванат денонощен контрол на трафика по Околовръстния път.