Европейският център за транспортни политики публикува доклад за пътната безопасност на участък от път I-6 в Кюстендил.Независимото обследване е направено в участъка от км 27+460 до км 25+795.25, за установяване на опасни условия, недостатъци и проблеми, свързани с всички негови елементи, които увеличават риска от произшествия и наранявания.
Според експертите, извършили инспекцията, има установени множество сериозни дефицити, които застрашават безопасността на движението. Инспекцията е разкрила системно неглижиране на поддръжката на пътя, като част от установените проблеми вече са докладвани на компетентните институции.
Извършена е целенасочена инспекция по пътна безопасност на път I-6 в участъка от км 25+795.25 до км 27+550. Чрез визуален оглед на състоянието на ограничителните системи за пътища, състояние на асфалтовото покритие, състояние на пътните знаци и пътната маркировка, състояние на крайпътните съоръжения и всички други елементи в обхвата на пътя са събрани данни, които са обобщени в този доклад. Инспекцията е проведена при сухо време, при температура на въздуха 6°, суха настилка, облачно време с добра видимост. Началото на проверката е в 11:30 ч., а краят в 14:01 ч.местно време, при ниска влажност.Проверката е осъществена чрез обхождане пеша и с автомобил в двете посоки от изследвания участък от пътя.
Въпреки, че има данни за това да са били извършвани периодични инспекции по пътна безопасност, които са задължителни съгласно изискванията на Закона за пътищата, то в обхвата на изследвания участък се констатираха значителни пропуски, които не са били отразен при периодичните проверки. Не само, че очевидни дефицити не са били отбелязани, ами изобщо никой не си е направил усилието да помисли за това, какво повече може да се направи, за да се осигури допълнителна безопасност.
Недопустимо е на републикански път, част от трансевропейската пътна мрежа, да има негодна пътна маркировка, пътни знаци с излезли извън експлоатация от над 10 години, свободно да навлизат животни по тях. Не е допустимо и лампите на уличното осветление, които никога не са работили, да не са отстранени с десетилетия. Макар водачът да е длъжен с поведението си да се съобразява с пътната обстановка. Редица задължения съществуват и за стопаните на пътя, които очевидно той не е изпълнил, а съвкупността от колективната безотговорност на различните институции безхаберието им, включително са довели и до смърт.
Въпреки голямото желание на екипа извършил проверката и изготвил настоящия доклад да провери и верифицира, че състоянието на пътя покрива поне минималните норми в Република България, нито един от проверените елементи не покрива не само действащите норми, но и тези за последните 10 години.
Това показва критична системност при управлението на пътна инфраструктура, която пряко влияе върху безопасността на национално ниво. Провереният участък е приблизително 4 км., и в двете посока, като са констатирани над 20 критични дефицита, следва да се зададе въпроса път I-6 от първия до последния километър, колко такива дефицита ще бъдат открити.
Препоръки:
Да се разшири обхвата на извършваните периодични инспекции, като не се допуска елементи, които видимо не отговарят на изискванията и пряко засягат безопасността на движението по пътищата да бъдат игнорирани и изобщо да не фигурират в инспекционния доклад.
Да се извършва периодична проверка на състоянието на организацията на движението, дори и само чрез визуален оглед (проверка на състоянието на лицевата страна на пътния знак и проверка на задължителния стикер по чл. 6, ал. 4 от Н18).
Да се изготви сигнално писмо от ОД на МВР Кюстендил, отдел "Пътна полиция“, което да се изиска подмяна на негодните пътни знаци и такива намиращи се извън експлоатационна годност.
Да се осъвремени проекта да организация на движението, като се отразят актуалните изисквания на действащата нормативна уредба на територията на Република България;
Да се възложи в спешен порядък, при благоприятни пътни условия, подновяването на пътната маркировка. Да се възложи почистване на растителността в обхвата на пътя като се премахнат всички ненужни самоизрасли дървета и храсти.
Да се почистят и приведат в нормативна годност всички банкети, откоси, канавки, водостоци и земни окопи в обхвата на пътя, като бъдат почистени от кал, храсти и битови отпадъци.
Да се приведат в годност ограничителните системи за пътища, както и крайните елементи. Да се премахне старото, ръждясало и негодно осветлението по продължението на път I-6, тела като стълбовете и осветителните тела са силно корозирали и опасни.
Да се изгради осветление наново между с. Ябълково и гр. Кюстендил.
Да се възложи изработването на проект за поставяне на ограда около пътя, която да възпрепятства навличането на селскостопански и диви животни към пътя.
Да се изгради ограда, която да не позволява навлизането на селскостопански и диви животни в обхвата на пътя. При селскостопанските или общинските пътища оградата да се изгради по такъв начин, че да не се допуска свободното навлизане на животни към платното за движение.
Да се извърши цялостна и задълбочена, подробна проверка на път I-6 на територията на област Кюстендил.
Въпреки провеждането на задължителни периодични инспекции по пътна безопасност, изисквани от Закона за пътищата, анализът на изследвания участък от път I-6 разкрива сериозни пропуски в тяхното изпълнение. Очевидни дефицити и несъответствия с нормативните изисквания са останали неотбелязани, което говори за липса на задълбоченост и отговорност от страна на компетентните органи.
Вместо да бъдат предприети допълнителни мерки за повишаване на безопасността, инспекциите явно са се ограничавали до формално изпълнение, без реално обхващане на проблемните зони. Констатираните критични недостатъци в пътната инфраструктура като липса на съвременна пътна маркировка, негодни пътни знаци, корозирало и опасно улично осветление, свободно навлизащи животни, както и неподдържани канавки и откоси, създават сериозен риск за участниците в движението.
Липсата на своевременно обновяване и съобразяване на организацията на движението с актуалните нормативни изисквания показва системен проблем в управлението на пътната инфраструктура, който влияе негативно не само на местно, но и на национално ниво.
Фактът, че всички проверени елементи на пътната инфраструктура не покриват нито настоящите, нито изискванията от последните 10 години, демонстрира критичен провал в изпълнението на задълженията на институциите. Особено тревожно е, че съвкупността от тези пропуски вече е довела до трагични инциденти и смъртни случаи, което подчертава необходимостта от спешна промяна в подхода към поддръжката и управлението на републиканската пътна мрежа.
Наложително е незабавно изпълнение на препоръчаните мерки, включително разширяване на обхвата и качеството на инспекциите, актуализиране на проектите за организация на движението, подновяване на маркировката, почистване и поддръжка на инфраструктурата и изграждане на огради за предотвратяване на навлизането на животни.
Само чрез целенасочени и координирани действия може да се гарантира безопасността на участниците в движението и да се възстанови доверието в институциите, отговорни за пътната безопасност.