Състоянието на рибарското пристанище „Карантината” във варненския квартал „Аспарухово” е трагично и съоръжението може да бъде унищожено при нова силна буря като тази през есента на миналата година. Това заяви в студиото на Дарик началникът на отдел „Рибарски пристанища” към Община Варна Лъчезар Братоев.
„Оградното съоръжение не е изпълнено по проект, като най-големите камъни са 1 тон. Ако се повтори бурята, Варна ще остане без това пристанище, защото то е незащитено. Задействали сме процедури за ремонт. Първоначално щетите се изчисляваха на 1,4 млн. лева, но цената им падна на 140 хил. лева. Имаме договор с холандска фирма, която да предложи трайно решение за спиране на наноса, който запушва входа на пристанището. Говорят за 1,5-2 млн. лева, но аз мисля, че ще го направим 3-4 пъти по-евтино”.
Досегашните тарифи за ползване на „Карантината” са били направени непрофесионално, смята Братоев. По думите му варненското рибарско пристанище не може да се сравнява с другите по българското Черноморие, тъй като е най-доброто подобно съоръжение. "Все едно да сравняваш кон с кокошка".
Той коментира и исканията на рибарските сдружения за оставката му.
„След урагана се натъкнах на безстопанственост и на тарифа, която води пристанището към фалит. Не мога да остана безучастен едни граждани да живеят за сметка на други. Засегнах интересите на синдикалния водач на рибарите Емил Милев, който две години си държи корабите, без да плаща, изхвърля фекални и отпадни вода в района на пристанището, използва безплатно открити площи и държи три кемпера. В тарифата от 2021 г. цената за силните летни месеци цената е била същата като в зимните месеци. Преди местните избори миналата година тогавашният председател на Общинския съвет Тодор Балабанов (ГЕРБ) е предложил тарифа с три цифри за малки, средни и големи кораби. Бедните рибари с 2-метрови лодки плащат колкото 12-метров кораб, чийто престой годишно излиза 54 стотинки на ден. В тези цени няма логика и те не са ниски, а са никакви - по-добре е да се дадат местата на рибарите безплатно. Не може да искаш 1,17 лева на ден от кораб, който при успешно излизане хваща два тона сафрид. Сега аз съм увеличил тарифата на 7 лева”.
Братоев отхвърли обвиненията, че рибарското пристанище „Карантината” ще бъде използвано за яхти.
„Рибарите във Варна са много, стоят на незаконни стоянки и затова е направено пристанище „Карантината”. Там не може да влезе и да застане яхта. В момента има една яхта, която е на евродепутата от ГЕРБ Емил Радев. Казвам го, защото Тодор Балабанов ме вбеси като ме нарече „самозабравил се яхтсмен”.
Лъчезар Братоев заяви, че няма конфликт на интереси да оглавява общинския отдел, тъй като не участва в търговски дружества. Той добави, че е назначен на половин щат и заплатата му за януари е била 611 лева.
„Имам минотарен дял акции в „LZ яхтинг”, като компанията никога не е имала пристанище. През 2008 г. претърпях тежка операция на сърцето,приготвих се да умирам, направих завещание и прехвърлих фирмите си на дъщеря си. Повече от 30 години съм председател на Българската асоциация на яхтените пристанища, защото съм професионалист. Завършил съм Морското училище със специалност риболов, работил съм в „Океански риболов”, построил съм рибарски пристанища в Созопол и Балчик. Последните 35 години управлявам пристанища, имам голям рибарски кораб. Завършил съм и икономика в Икономическия университет”, каза още Лъчезар Братоев.
Той добави, че ще се съобрази изцяло с волята на кмета Благомир Коцев, който вчера увери рибарите, че тарифите на пристанището ще бъдат изготвени след анализ на таксите по цялото ни Черноморие.