От Комисията за защита на потребителите обявиха, че налагат ограничения на исканите от мобилните оператори наустойки по договорите. Председателят Мария Филипова подчертава, че ще се прекрати нелоялната агресивна търговска практика от операторите по отношение на максималния размер на неустойките, която в момента е до три месечни такси.
Компаниите се подозират в злоупотреба с влияние и налагат всякакъв вид прекомерни и несъотвестващи на целта извъндоговорни пречки на потребителя, когато човек иска да упражни правата си по договора. От Комисията напомнят за правото да се прекрати договора предсрочно, както и да се избере друг доставчик.
снимка: председател на КЗП, Мария Филипова
КЗП съобщава за голям брой потребители, които подават сигнали, че при предсрочното прекратяване на договора, освен неустойката в размер на три стандартни такси, операторът допълнително начислява и неустойка за предоставени отстъпки от цените на месечните такси. Често се добавяла и неустойка за предоставени отстъпки от цените на крайни устройства, купени на намалена цена.
Вместо трите месечни такси неустойка, са предвидени и две допълнителни клаузи, позволяващи на оператора да претендира отстъпките от месечните абонаментни такси до края на срока на договора и разликата между стандартната цена на устройството и заплатената от потребителя цена, съответстваща на оставащия срок до края на договора. Именно на такива практики ще се противопоставя КЗП.
С включването в договора за мобилни услуги за едно и също неизпълнение на няколко различни и едновременно дължими санкции, се надхвърля обезпечителната и обезщетителната функция на неустойката и същата се явява необосновано висока, допълват от Комисията.
От Комисията посочват още, че са установили как мобилни оператори злоупотребяват с влияние и тълкуват в своя полза клаузата за неустойките в договорите и без наличие на правно основание в допълнение към уговорения максимален размер на неустойката за физически лица-потребители, да начислява допълнителни неустойки.