
Два държавни органа - Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Комисията за защита на потребителите (КЗП) обединяват усилия спещу евентуалната спекула около въвеждането на еврото у нас.
Основните мерки, за които двете институции се договориха са нов уебсайт, информационна кампания в 300 населени места и проверки за картелно съгласуване.
Председателите Росен Карадимов на КЗК и Мария Филипова на КЗП обаче алармираха, че нямат достатъчен брой хора, които да проверяват.

Карадимов уточни че хората му са недостатъчно, но не казвал това защото Делян Пеевски вече го поставя като въпрос в Народното събрание, а защото такава е ситуацията. Лидерът на ДПС-НН вече призова правителството да разшири правомощията и щатните бройки на двете комисии.
Новият сайт ще е позициониран в сайта на КЗП и към него ще има препратка от сайта на Комисията за защита на конкуренцията. Идеята е на този сайт да могат да се сравняват цените между основни продукти в различни търговски вериги.
Информационната кампания за еврото пък ще е в 300 населени страна за 300 дни.
"Моята задача е в 300 календарни дни да посетя 300 населени места. Това, което започва, се случва за първи път. За първи път правата на хората ще бъдат защитени не само чрез правомощията на КЗП, а чрез проследяването и това да има един справедлив, открит и конкурентен пазар", зарече се още Мария Филипова.
От думите на Филипова стана ясно, че ще има и онлайн кампания, която ще стартира след положителен конвергентен доклад за приемане на България в еврозоната. Тя ще се реализира и през електронните медии - радио и телевизия. Очаква се ЕЦБ да публикува своя доклад на 4 юни.
Глоби
Санкциите са до 50 000 лв. за всяко едно търговско нарушение, което бъде констатирано от КЗП. КЗК пък може да налага наказания, само ако нарушението е на повече от един търговец.
"Ако някой закръгли 2 лева на 2 евро самостоятелно, КЗК няма основание да реагира. Но, ако съседният търговец също е закръглил по този начин, това вече е забранена практика и тогава ви обещавам, че ще влезем с цялата си мощ там. Ако съседният магазин не закръгли така, то хората ще отидат при него, а не при онзи, който е закръглил цената на 2 евро.", каза Карадимов.
