Бившият председател на Народното събрание Ива Митева бе специален гост в „Седмицата на Дарик“ и коментира назначаването на шефа на НАП Румен Спецов за особен управител на „Лукойл“, както и получената от България временна дерогация от санкциите от страна на Великобритания и САЩ срещу петролния гигант.

„Мога да направя анализ на цялата ситуация и процедурата, която бе извървяна, както и на закона, по който бе назначен Румен Спецов. Всички знаем, че законодателството трябва да бъде отзвук на разум. Когато стартира процедурата по изменение на закона, дори през януари 2023 година е приета фигурата на особения търговски управител, тогава е по предложение на Иво Мирчев и група народни представители. Тогава идеята е била да има правна уредба, която да се задейства, когато всички пазарни инструменти са изчерпени. За съжаление, виждаме точно обратното. Законът е изменен няколко пъти, а през октомври има съществена промяна, която води до противоречие в наредбите. Министърът на икономиката и консултативен съвет към него, в който влизат НАП, ДАНС, КЗК и браншовите организации, могат да извършват проверки и той трябва да предложи особения търговския управител. Редът е отменен през октомври, но все пак министърът на икономиката има правомощия да предлага особен търговски управител“, заяви Ива Митева.

„Виждате, че самите те правят врътки, за да постигнат явно някаква цел. Според мен искат да постигнат по-голяма свобода и разпореждане с дялове и акции. Изключен също съдебния и административния контрол. ЕКПЧ обаче се прилага както при физически, така при юридически лица. Тук ни се изкарва, че защитата на националната сигурност е водещо, но трябва да се търси баланс с обществения интерес. Защо са стигнали до отмяна на административен и съдебен контрол е много ясно. Опитали са се да кажат завоалирано, че особеният управител вероятно е над закон. Появява се поредното противоречие в закона“, каза още тя.

„Вчера бе назначен този особен управител. В рамките на няколко часа имахме открита процедура, предложение и след това назначаване. Кандидатурата на особения търговски доклад се прилага и 6-месечен проект план за управление. Чудя се кога г-н Спецов е успял да го направи, както и дали има приложен 6-месечен план за управление към договора за особения управител. Президентът можеше единствено да наложи вето и той го направи възможно най-бързо. Президентът имаше 15-дневен срок, а го направи възможно най-скоро. Ветото на президента Радев беше нужно“, заяви Митева.

„Законът е написан с много слабости и един добър международен адвокат може много лесно да го обори. Заради „Лукойл“ България може да бъде осъдена, защото арбитражи ще има. Въпросът е какъв ще бъде интересът. Има много акционери и съдружници, които са заинтересовани. Въпросът е как ще се развие цялата ситуация. Дотук ни върви и имаме късмет. България има късмет с дадена дерогация“, коментира Митева.

„Г-н Спецов е компетентен в данъчни измами, но не знам дали е компетентен в тази област. Кандидатурата на Спецов от една страна е, защото изначало предложена кандидатура от ПП-ДБ – вероятно е хвърлена кърпа към тях. От друга страна, може да се използва структурата на НАП за управлението на особения търговски управител на „Лукойл“. Никога не е поставен въпросът какво се случва с всички дела срещу Република България във връзка със закони, които са в разрез с европейското законодателство. България плаща милиони левове, за които обществото забравя и ние продължаваме напред към следващата поправка между първо и второ четене.“

„Виждаме, че инвеститорите не са случайни имена в „Лукойл“. Надявам се да не се стигне дотам България да бъде осъдена от арбитража заради това, което се случва в „Лукойл“, каза още той.

„Целта е била да не присъства опозицията на заседанието. Спомням си за подобни заседания, но не чак толкова бързо. Имаше една поправка с прословутите преференции на изборите. Така се проведе едно заседание и целта му бе журналистите да не се ориентират и да не влязат в комисия. Много бързо е било насрочено заседание сега за 09:10 часа, а то е приключило в 09:05 часа. Тъжното е, че участници в това заседания са хора от т.нар. „промяна“ от „Има такъв народ“, която ни убеждаваше, че трябва да се готвят законопроекти чрез обсъждане и от професионалисти. Не знам как биха реагирали, ако сега имаше редколегия, ако не бяха в управлението. Щеше да има осмиващи, остри, груби публикации от страна на лидера на ИТН във Фейсбук. ИТН приличат много на персонажите от „Алиса в страната на чудесата“ – в тях се е вселил духа на персонажа Лудия шапкар. Има чаено парти с Лудия шапкар, Мартенския заек и Сънливеца. Всички тези събития, които наблюдавахме с алогични и хаотични решения през последната, ми приличат точно на това“, заяви Ива Митева.

„Духът на Лудия шапкар започна да броди из ИТН през последната година. След превъртането на изборите се породи чувство у хората, че това е била целта. Щеше да изглежда правителството по-добре, ако АПС бяха останали в управлението. Пеевски остава нито опозиция, нито управляващо малцинство. Аз казвам какво казват от ИТН и това, което излиза в медиите. Те казваха, че нямат подписан закон с ДПС-Ново начало, но този закон за особения търговски управител на първо място е подписано ДПС-Пеевски. Тук ясно се казва, че Станислав Анастасов и ДПС-Ново начало са си управляващо мнозинство. Бюджетът също ще бъде подкрепен от ДПС-Ново начало. 28-секундното заседание имаше 12 депутати и стана ясно всичко. Газят се процедурни норми без да им мигне окото“, коментира бившият председател на Народното събрание.

„Нямаме от процедури и защо да си губим времето – това виждаме в момента. Когато се изготви един законопроект и се приема, трябва най-малко да се посочат финансовите последици. Няма нито една цифричка в тези законопроекти. В Народното събрание няма дори знаещи и можещи юристи, икономисти и финансисти – такива просто отсъстват. Всички качествени народни представители не са дори в парламентарните си групи“, смята Митева.

„В Народното събрание депутати са инструменти за гласуване, а не специалисти в дадена материя. Напоследък си мисля като гледам законодателния продукт, че навсякъде е леш. По-добре да им дадат книжка за оцветяване, защото законодателстването е трудна материя“, каза Ива Митева.

„Властта се опитва да създава впечатление, че няма алтернатива. Единствените надежди са насочени към президента Румен Радев. Като че ли отново чакаме поредния месия. Радев натрупа опит и мисля, че би могъл да бъде алтернатива, аз не виждам друга силна фигура на хоризонта. Опозицията в парламента насажда отрицание върху себе си. Опозицията трябваше да се обедини в този парламент. Трябваше да се отиде на избори, защото вотът на избирателите бе подменен. Избирателите на БСП и ИТН не гласуваха за това, което им се поднася в момента“, заяви Митева.

„Виждам хаотични действия от страна на управляващите, които са много странни. Румен Спецов може и да ни изненади. Шансовете обаче той да не се справи са доста по-големи от това да ни изненада. Може би задачата пред Спецов е да намери нов собственик на активите на „Лукойл“. Но ми се струва, че това са международни процеси, върху които не влияем. Може и фигурата на особен управител да се използва като бартер в някаква друга сделка. Не мисля, че нивото ни е такова, че да излъжем другите двама играчи – САЩ и Русия.“

„Моето лично мнение е, че Борислав Сарафов изпълнява нелегитимно позицията на изпълняващ функциите главен прокурор. Тази позиция може да се заема само за 6 месеца. Интересното е, че нормата е приета с пълно единодушие и се чудя къде са партиите от управляващата коалиция, които са подкрепили тази разпоредба. Ясни са мотивите и защо се прави. Ясна е и еднократността на нормата. Парламентът можеше да си измени разпоредбата, но виждате, че явно за тези законопроекти, които са внесени, не се намира време“, коментира Ива Митева пред Божидар Русев.

Вижте цялото интервю на бившия председател на Народното събрание Ива Митева в „Седмицата на Дарик“ в прикаченото видео!