Цените на нощувките и услугите в хотелите по Северното Черноморие това лято ще поскъпнат с 10-15 %, а на места и с 30 на сто. Това заяви в интервю за Дарик председателят на Варненската асоциация на ресторантьорите и хотелиерите Павлин Косев.
„Туристите приемат поскъпването съвсем нормално и логично. Те живеят на същата планета и са наясно с инфлацията, която не е само в България. Пазарът е най-добрият коректив – щом клиентът плаща определена цена, значи вижда услуга, която си заслужава да плати. Цените се вдигат плавно и внимателно. Нямаме интерес да си изгоним клиентите, защото ще имаме икономически проблеми”.
Експерти: Ремонтът на Аспарухов мост е задължителен
Хотелиерите очакват силен сезон, като при ранните записвания има ръст между 15 и 30 %. Косев не очаква през лятото по Черноморието да има затворени хотели като предишните три години.
„Това е обяснимо, защото миналата година заради форсмажорната ситуация и периодите на много заболели от коронавирус резервациите се правеха в последния момент. Сега обстановката е по-спокойна и много от туристите могат от зимата да си планират ваканцията. Румънският пазар е традиционно е много силен. Близо сме до Румъния, която е голяма държава и има много заможни граждани, които си позволят две и повече ваканции през годината. Българският пазар не трябва да се пренебрегва. Полският и чешкият пазар нарастват през последните години. Израелските туристи се завърнаха, имаме много гости и от Турция. Градските хотели вече работят на четири сезона”.
Хотел в Халкидики записвал клиентите със скрити камери в стаите
Проблемът с липсата на кадри в туризма не трябва да се драматизира, смята Павлин Косев. Негови колеги са започнали да наемат персонал дори от Шри Ланка. Традиционно това лято по Черноморието ще има персонал от Украйна, Молдова и Беларус. Заради инфлацията в Турция много служители оттам се насочват към българските курорти.
Според Косев хотелите не страдат от конкуренцията на имотите под наем.
„Когато се бяха свили пътуванията, определено го усещахме като проблем, защото апартаменти са все повече и повече, вече са десетки хиляди. В момента не мисля, че е проблем. Хотелът има много предимства спрямо апартамента под наем – ежедневно почистване, удобства, хранене, всичко е подсигурено. Който търси ниска цена и сам да се обслужва – има тази възможност”.
Цялото интервю с Павлин Косев може да чуете в звуковия файл.