Глад за кадри в мигрантския бизнес: Търсят с обяви в интернет шофьори, логистици и пълномощници
Хроничен глад за кадри в бизнеса с нелегален трафик на мигранти, на фона на засиления наплив, високата пропускливост на границата ни с Турция и настъпилия осезателен дисбаланс в търсенето и предлагането, принуди „мениджмънта“ в сенчестите структури да отвори нови работни позиции. Търсят се: шофьори, логистици, пълномощници, както и среден консултантски състав - счетоводители, юрисконсулти и адвокати, които да осъществяват свръзка по веригата надолу и да организират по - лесен пробег на бежанците през територия на страната ни до Западна Европа.
Това показа проучване за свободните работни места в бранша, извършено от Дарик – Бургас след широко допитване сред лица с различни процесуални качества от двете страни на закона.
Стратегията за действие наподобява своеобразен отдел „Човешки ресурси“, структуриран във всяко едно микро, малко и средно предприятие, установи репортерска проверка.
Юристи осветлиха нова схема: „Мулета“ се набират и с обяви в интернет. Офертите са представени като работни позиции за „шофьори на ВИП-таксита“. Актуалните предложения са за персонал със следните квалификации- чисто съдебно минало и шофьорска книжка, категория Β. А твърденията, че имало хора, които изпращали автобиографиите си на посочените координати, звучат като виц. Потърпевшите не разкриват, дали са изискали от тях и мотивационно писмо, но доверяват, че с одобрените кандидати се свързвали по телефона.
Предишен опит в специалността не бил задължителен. Предимство било, ако любител – шофьор е превърнал хобито си в професия и е успял да извърши няколко курса с мигранти, без да бъде заловен.
Дарик - Бургас разполага с любопитна справка за транграничните воаяжи на 35 – годишен молдовски трафикант, който преди ареста му в Бургас за незаконно транспортиране на шестима сирийци с "Тойота Превия", в рамките на няколко месеца със същия този автомобил е преминал гранично-контролно пропускателните пунктове в страната ни цели 34 пъти. Пътуванията са осъществени в периода от 6 март до 2 август м.г. Допълнителен щрих в картината внася и още една подробност, вероятно убягнала от бдителността на службите за сигурност - влизането и излизането са извършвани за кратък срок от време, основно /точно 28 пъти/ през ГКПП Дунав мост-Русе, в тъмната част на денонощието- от 23.00 до 04.00 часа сутринта, а понякога и в рамките на един и същи ден. По-голямата част от дните пък се оказват почивни. Три пъти трафикантът е използвал маршрути през КГПП Силистра шосе, два пъти - Дуранкулак, а веднъж - Кардам шосе.
С решение на съда молдовецът е получил условна присъда, а тойотата, тъй като получил колата с пълномощно, по закон е върната на упълномощителя, специално нает за целта.
По думите на Стефан Кенов от Бургаската адвокатска колегия, в капана на съсловните организации, свързани с мигранския бизнес, попадали безработни, студенти, бармани, че дори и пенсиониран полицай с чин майор от Украйна-бесабарски българин, пристигнал у нас след обявяването на руската инвазия. Той е задържан в страната ни в микробус, натоварен с мигранти, с украинска регистрация. А пред разследващите при ареста обяснил, че бил нает да извърши курса до границата по обява за ВИП транспорт срещу сумата от 1 500 евро, които му обещали.
Вербовки, каза още адвокат Кенов, се извършвали и в нощни клубове. Според юриста, в схемата били свързани наркопласьори, на които била поверена задачата за подбор на кадрите.
Набирали се основно младежи с уклон към злоупотреба със синтетични наркотици, които обаче нямали влезли в сила присъди. Чистото съдебно минало, обясни правистът, било застраховка, че в случай на задържане, „мулетата“ могат да излязат на свобода, максимум до 72 часа. Продължителният престой не бил желателен, тъй като имало опасност зад решетките, в случай на рецидив, обвиняемите да бъдат подложени на по-задълбочен разпит от разследващите и да излязат наяве важни детайли от йерархията и евентуални чадъри в схемите за връзка на „транспортерите“ с бежанците. Макар че, пак според прависти, това е малко вероятно, предвид свръхнатовареността на институциите, отново заради проблема с мигрантския натиск. С това се обяснява и скока в бързите производства за трафик на хора.
А междувременно в бизнеса се включват все по-широки слоеве от целокупното население. В ролята на хазаи влизат фермери, превърнали овцеферми, кравеферми и пр. стопанства в хостели, където бежанците нощуват, преди да бъдат натоварени в автомобили. Неотдавна пък мигранти са били открити в стопанисваната от ВиК помпена станция край Карнобат. Адвокат Кенов обаче предупреди, и транспорери, и хазаи, и логистици, че вероятността да получат обещаното възнаграждение клони към нула: „Парите се оставят още преди да се стигне до ЕС и се плащат преди крайната дестинация. Чувал съм, че задълженията щели да се платят на някакви братовчеди, чак при пристигането в Англия. Вие представяте ли си от Турция до Англия колко перипетии са това и тези тук местни 18-20 годишни момченца ще си чакат 1000-та евро, които най-вероятно никога няма да получат“.
Разплащанията обикновено стават през т.нар. система „Хавала“. Тя позволява прехвърлянето на парични средства посредством т.нар. хавалдари, които се намират в Истанбул. Те пък са гаранти, че услугата по прехвърлянето през границата ще бъде платена. Хавалдарите в Истанбул имат свои хора в София, които поддържат връзка по трасето със свои колеги във Виена и Берлин. Щом бежанецът бъде прехвърлен на наша територия той предоставя на посрещача си съответния код, с който доказва, че е дал пари кеш.
Свидетели разказват, че самите мигранти, които преминават през България, заради спецификата на „респективните действия“ срещу тях, вече избягвали да носят в себе си пари в брой и ценности. Това се посочва и в доклад на неправителствената организация „Хюман Райтс Уотч“, според който властите у нас ограбват, събличат, и използват полицейски кучета срещу хора, търсещи убежище, след което ги връщат обратно в Турция без официално интервю или процедура. Жители на странджанските села доверяват, че при неотложност, по примера на наркомулета, бежанците сега криели парични суми и бижута в анатомични отверстия.
Все пак, ако успеят да избегнат сблъсъка си с граничните полицаи, мигрантите са подложени на набезите на роми. През последните месеци в Средецко отново са се активизирали мародери, които атакували чужденците посреднощ с каруци. Твърди се, че по вече доказал ефективността си почин, бежанци били събличани чисто голи и принудени да клякат с цел ревизия на анатомията им за пари и ценности. Чужденците били събути, а обувките им захвърлени. Наблюдава се засилване на напрежението- бегълците оказвали отпор, а имало няколко случаи, при които местни откривали убити или връзвани за дървета кучета.
Занаятът очевидно е изключително доходоносен, споделят жители на Странджа, защото с пари, задигнати от мигранти, роми вече са се сдобили с автомобили на стойност пет цифрени суми. И така, както трафикантите на бебета от преди едно десетилетие, социално слабите представители на етноса, започнали ремонти за десетки хиляди левове на къщите си.
Изострен апетит към пазарната ниша проявяват и чужденци. Особено внимание може да се отдели на жителите на бивши Съветски републики. Заради законовите изисквания за покупка и регистрация на автомобили от граждани от трети страни, използвани за трафика на мигранти, се наблюдава раздвижване и на този пазар, като за съдействие се търсят наши счетоводители, юрисконсулти и адвокати.
Наскоро в Бургас пък кола, натъпкана с бежанци, навлязла директно в областния център след гонка в полицията, се оказала регистрирана на името на жител на софийския квартал „Факултета“. Щом мъжът бил извикан за справка от София в Бургас станало ясно, че бил собственик на фирмата, с която автомобилът бил закупен. Човекът признал, че реално нямал нищо общо с дружеството и му платили 100 лева за услугата да предостави данните си.
Прави впечатление, че само за последния месец в Бургас, според неофициални данни, има 64 новорегистрирани фирми и такива, които са прехвърлени на току- що навършили пълнолетие лица и пенсионери. Част от тях притежавали по няколко автомобила и микробуси, без да се занимават с транспортна дейност.
Чуйте в звуковия файл какво разказва адвокат Стефан Кенов: