Резултатът на партия „Величие” не е изненада, като се има предвид ангажираността, която създава в социалните мрежи, коментира пред Дарик журналистът Георги Марчев. Лидерът на „Величие” Николай Марков, популярен в интернет като полковник Марков, генерира стотици хиляди и дори милиони гледания на видеа в Тик Ток, както и на участията си в подкасти в Youtube.
“Ако съдим по броя гледания, споделения и разпръскване в последните месеци на съдържание за социални мрежи, не е изненада. Хората, които наблюдаваме процесите в социалните мрежи, го забелязахме. Хората, които следихме и кампанията, видяхме, че извън онлайн присъствието тази партия прави кампания на живо с хората. Отново бяха публикувани видеа, на които се виждаха пълни зали, виждаха се млади хора. Изненада за мен е изненадата на анализаторите.”, уточни Марчев.
Защо обаче анализаторите пропуснаха процесите около партия “Величие”, на която нито една социологическа агенция не предричаше влизане в парламента? Според Марчев причините са няколко:
“Първата е балонизирането. Това постоянно повтаряне за разделянето на групи от хора, които помежду си изобщо не си говорят, май даже не се и виждат. Другата причина е пропускането на процесите, които се случват в социалните мрежи извън Facebook. Тази партия има огромно присъствие в TikTok. TikTok е различнa социална мрежа от останалите. В основата на TikTok е възможността да предоставя тя съдържанието, а не да очакваш ти сам да си го откриеш.TikTok помага за възхода и на други партии, например ПП МЕЧ, които са първата партия под чертата. И МЕЧ и “Величие” имаха послания. Те стигнаха до някакъв не малък брой хора и не малък брой хора отидоха и до урните да гласуват. Това е важно в крайна сметка, че е излязло извън онлайн пространството и се е стигнало до подаване на глас. ”
Посланията на “Величие” видимо са оказали голям ефект върху интернет и по-конкретно TikTok потребителите. А причините са както в самите послания, така и в тяхната простота.
“Те говорят за неутралитет спрямо оста Русия-Украйна-Европа-Света, изобщо конфликта в Украйна. Говорят за оставане обаче в Европейския съюз и НАТО. Говорят за теми, които са свързани със зелената енергия, тоест Зелената сделка е лоша. Нещо, което е лесно смилаемо. Простички сюжети, които са много добре попълващи липси в образованието. От време на време и конспирации, които помагат за събирането на допълнително внимание, аудитория. Съответно и преливане очевидно в гласове.”
На въпрос дали може да се счита, че част от интернет обществото в България си има още една партия в Народното събрание, журналистът Георги Марчев отговори, че това може да е така, само доколкото се счита, че интернет обществото е отделно от останалото общество.
“В изненадата на хората, които коментират в телевизионните студиа, а виждам и в моя балон във Facebook, не знам в другите как е, че, едва ли не, че “Величие” не били познати на широката аудитория. Не, напротив, те са познати на широката аудитория. Те и техните послания са видими, публични. Имат десетки хиляди, стотици хиляди, милиони гледания на клипчета на TikTok. Не бих разделил интернет обществото от останалата част на обществото и мисля, че е време да бъдем честни със себе си, че онлайн пространството, макар и по-късно от други държави, започва да става фактор, както в политиката, така и в ежедневието. Изобщо не е някакво маргинално нещо там, мрежичка социална, нещо в интернет, един човек в YouTube”
Марчев обърна внимание и на начина, по който се разпространява информацията в социалните мрежи от и за полковник Марков и ПП “Величие”.
“Ако погледнете официалното присъствие както на партията, така и на полковника то не е особено голямо. Като официално имам предвид профил, който да се казва като на останалите партии - ПП ГЕРБ, ПП-ДБ. Те имат такива профили, но не са най-популярните. По-популярни са профили, които изглеждат по-скоро като потребителски в TikTok, изяви в подкасти или някакъв тип YouTube предавания в платформата YouTube съответно. Какво ни говори това? Че изглежда органично или изглежда естествено, желано от хората, има някакъв интерес от някого в YouTube. През инфлуенсъри и ютюбъри, които имат собствени предавания, съответно аудитория, която аудитория бива запозвана с полковник Марков, партия “Величие” или Исторически парк. И в TikTok, където има профили, изглеждащи на обикновени потребители. Ние не можем да знаем всички ли са на обикновени потребители, но изглеждащи като на обикновени потребители, в които се публикуват части от видеа в YouTube и не само, които придобиват популярност. На който му стане интересно, почва да търси другото, дългото видео, тоест попада в YouTube и така те са като скачени съдове. Във Facebook има група наречена “Домашна ракия” която е с тапет агитационен материал на “Величие”, тоест разпространението на посланията никак не се ограничава само до TikTok и YouTube. Има и опити това да бъде извадено във Facebook, където има по-възрастна аудитория и потенциален електорат.”
Знак за това, че избирателите на “Величие” са основно TikTok потребители е и разбивката какъв като възрастова група е преобладаващият електорат на новата парламентарна сила.
“С уговорката колко неточни бяха социологическите проучвания, това, с което аз съм се запознал, са данни на Алфа рисърч от екзитпола, в който се показва, че избирателят на “Величие” е млад, с висше образование, в областен град. Не всички, мнозинството. Който както иска да го прочита. За мен това е ясен знак, че надделява TikTok като влияние. Поради причината, че TikTok е най-голямата социална мрежа в България във възрастовата група 18-25 по данни на Reuters Institute.”, каза Марчев.
И уточни, че „Величие” е втората „онлайн партия”, която стига до Народното събрание, след като това направи и Възраждане в края на 2021 година.
“През 2021 година ни се струваше невъзможно, на мен не е, но на мнозинството, “Възраждане” да е в парламента. “Възраждане” е в парламента. Струваше ни се невъзможно след това “Възраждане” да има толкова голям ръст. Тогава говорих как имат силно онлайн присъствие, как много добре разказват историите, които искат да разкажат, каквито и да са те, и стигат до хората. Сега го виждаме отново с “Величие”. Не можем да знаем кое е следващото, но виждаме първата партия под чертата. Тя също е в този дух. В тази кампания много от партиите говореха за истина - и големи и малки. Явно хората искат да чуват истина. Явно не искат да чуват факти, но искат да чуват истина.”
Чуйте прикачения звуков файл