Устойчивото развитие и устойчивото управление стават все по-важни теми за корпопративния свят.

Абревиатурата ESG (Environmental, social, and corporate governance), преведена на най-прост език, означава, че трябва да живеем в баланс с природата и в баланс с хората около нас.

Това заяви в рубриката "Портфейл" в ефира на Дарик радио Галина Парментер, експерт по устойчив бизнес и ръководител на това звено в ролята на ESG Senior Advisor в Yettel.

"За една компания, освен да бъде печеливша и да създава стойност за своите клинети и акционери, е важно да оперира и по един отговорен начин. В последните 20 години темата за устойчивото развитие еволюира, но в повечето случаи е била въпрос на "добро желание" и в момента виждаме, че климатичните промени са реалност, нарушаването на човешките права е реалност и ние знаем това благодарение на интернет и социалните мрежи.

Днес имаме много по-голяма прозрачност, отколкото преди 20 години. Сега тези желания трябва да се превърнат в реални действия, които дават резултат", коментира Парментер.  

5G мрежа за поне 85% от населението в България до 2026 г. планират от Yettel

Четирите стълба на устойчивото развитие

Стъпка в тази посока е стратегията за устойчиво развитие на Yettel, която измерва с точни критерии въздействието върху хората и околната среда. Според Галина Парментер, това, с което всяка компания трябва да започне, е да идентифицира темите, върху които има някакво въздействие и които може да промени. 

"Ние направихме детайлен анализ, за да установим кои са тези теми, тъй като не можем да променим целия свят. Затова разработихме стратегията си на база четири основни стълба - околна среда, хора, технологии за устойчиво бъдеще и управление, основано на почтеност и прозрачност. Във всеки един от тях има точно формулирани цели за следващите пет години, както и пътища, по които смятаме да ги постигнем", каза още Галина Парментер. 

Тя даде конкретен пример с ангажимента на Yettel до 2028 г. 40% от технологичните позиции в компанията да се заемат от жени. Освен това всяка година корпоративните канали за комуникация ще се стремят да достигат до 2.5 милиона души в България, за да ги информират по темата за устойчивото развитие. 

Всяка година компанията ще прави отчет за напредъка по всички стълбове от своята стратегия - дали целите са постигнати и ако не са, какви са били причините за това. 

ESG включва не само околната среда, но и хората

"В последните години, когато става въпрос за ESG, се говори главно за околната среда, заради Зелената сделка в Европа, но въздействието върху хората е също толкова важно. Става въпрос за служителите на нашата компания, за клиентите и за хората в мрежата на снабдяване, произвеждащи мобилните устройства и аксесоарите, които ние продаваме", обясни Парментер. 

По отношение на социалните си програми, Yettel също залага амбициозни цели, сред които е даряването на 1000 доброволчески часа труд за определени каузи. 

"Ако една компания иска да се развива устойчиво, тя със сигурност трябва да започне от своите служители", каза още експертът по устойчиво развитие. 

Тя посочи, че Yettel организира специални кампании и предизвикателства за своите служители, например един ден в седмицата да не ядат месо, да не използват автомобил или да сготвят ястие единствено с местни и сезонни продукти, които не се транспортират от другия край на света. 

Как да рециклираме старите си електронни устройства? 

Според Галина Парментер, двете най-големи предизвикателства пред телекомуникационната индустрия са замърсяването с парникови газове поради големите количества енергия, които се използват и електонните отпадъци, които са и най-бързо растящия отпадъчен поток в света.

Това е и основната причина, поради която Yettel стартира своята инициатива "Рециклирай и спести", в рамките на която потребителите, независимо дали са клиенти на компанията или не, могат да изхвърлят старите си телефони, зарядни устройства или други компоненти в магазините на телекома, откъдето те се предават за рециклиране. В замяна на устройствата клиентите получават ваучери, които могат да използват под формата на различни отстъпки. 

По думите ѝ потребителите в България са отворени към подобни инициативи, особено младото поколение. Те са готови да проявяват по-висока отговорност към своя екологичен отпечатък. 

"България е на едно от първите места в Европа по дял на рециклираните отпадъци, но проблемът у нас е не е в рециклирането, а в разделното събиране. Това е и една от целите на нашата кампания - да събираме тези електронни отпадъци по-ефективно", обясни Галина Парментер. 

Тя даде и друг интересен пример със снимките, които съхраняваме в мобилните си устройства и на сървърите на интернет доставчиците. 

"Всички обичаме да си правим десетки селфита и други снимки, които след това трябва да се запазят някъде. "Облачните" сървъри, на които става това, не са безгранични, а за поддържането на капацитета им се изискват огромни количества енергия.

Едно от предизвикателствата, които поставихме на нашите служители, беше да изчистват ненужните снимки от телефоните си. Това освобождава пространство и води до по-малка консумация на енергия", каза още тя. 

Според нея, в бъдеще потребителите ще стават все по-взискателни към компаниите да бъдат отговорни и етични по отношение на околната среда и хората. А самите компании, за да останат конкурентоспособни, няма да имат друг избор, освен да увеличат усилията си за постигане на устойчиво развитие. 

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук

За забавни видеа ни последвайте в TikTok

Следвайте ни и в Инстаграм