Концепцията за Top Creators – класация на водещите създатели на съдържание в социалните мрежи – се появи в САЩ през лятото на 2022 г. Тогава става ясно колко значим и бързо развиващ се е пазарът на инфлуенсъри и влогъри. Днес те са неизменна част от медийния микс – някои от тях имат обхват, по-голям от този на традиционните медии, а много са и предприемачи сами по себе си.

За първи път, Forbes България представя престижната класация – Forbes Top 30 Creators 2025, посветена на българските създатели на съдържание, които оформят съвременната дигитална култура. Класацията е подробно представена в ноемврийския брой на списание Forbes, на пазара от днес, 7 ноември 2025 г.

Как създадохме класацията

Отне време да се намери правилната посока и методология, която да направи класацията едновременно обективна за българския пазар и полезна за бизнеса – като помогне на компаниите да разпознаят подходящите партньори за маркетинг кампании.

Дискутирахме и самото определение за „creator“ – защото днес то включва не само инфлуенсъри, влогъри и стриймъри, но и артисти, музиканти и други публични личности, които изграждат съдържание онлайн.

“В крайна сметка решихме, че ще фокусираме Top Creators върху популярните личности, които са известни само заради съдържанието, което създават онлайн. С други думи - извадихме от класацията класичесите знаменитости от музиката, киното и медиите, защото на тях имаме посветена отделен проект - Топ 70 на българските знаменитости, казва Веселин Димитров, главен редактор на Forbes. Вярвам, че резултатът ще е интересен, както на читателите ни, така и на бизнеса и се радвам, че успяхме да привлечем като партньори в проекта други две глобални компании - Kantar България и MSL, комуникационната и PR агенция на Publicis Groupe. Благодарни сме и за подкрепата на А1 - с „Училище за отговорни инфлуенсъри“ компанията е на първа линия в насърчаването на безопасна и позитивна комуникация онлайн”.

Финалният резултат – вижте класацията тук – не е подредба по брой последователи, симпатии или цялостна дейност, а ранкинг, базиран изцяло на измерими показатели. Той оценява начина, по който създателите общуват със своята аудитория, без да се правят творчески или морални оценки за самото съдържание. Така избягваме субективността и се фокусираме върху реални данни и резултати.

Обективен подход към влиянието

Методологията на класацията е разработена в партньорство с Kantar България, част от една от водещите глобални компании за пазарни проучвания. За анализа бяха използвани и данни, предоставени от MSL, комуникационната и PR агенция на Publicis Groupe, чиято AI-базирана платформа за инфлуенсър маркетинг агрегира информация за над 25 милиона създатели на съдържание по света.

„Алгоритмите ни предоставят задълбочени данни като демографска разбивка и процент на активна аудитория, които помагат на брандовете да разберат по-добре своите партньори,“ казва Ива Григорова, директор PR бизнес в MSL.
„Платформата ни показва наличие на фалшиви последователи и ботове, като данните се актуализират на всеки 90 дни за по-ефективно планиране на кампании.“

Подкрепа за отговорно съдържание

Макар класацията да не измерва качеството или темите на публикуваното съдържание, Forbes подчертава значението на отговорното онлайн поведение и доверието между създатели и аудитории.

По повод своята 30-годишнина A1 застава зад инициативата с програмата „Училище за отговорни инфлуенсъри“– онлайн обучение, което сертифицира създатели на съдържание и насърчава безопасна и позитивна комуникация в дигитална среда, партньор на първото издание на класацията.

Forbes Top 30 Creators 2025 поставя началото на традиция – ежегодна класация, която ще проследява развитието на креатор икономиката в България и ще показва кои личности оформят новите тенденции в дигиталната комуникация.

Вижте пълната класация на forbesbulgaria.com