Европейският парламент реши, че самолетите в Европа трябва да използват поне 2 процента възобновяемо реактивно гориво от 2025 година. Това може да даде тласък на пазара за „зелен керосин“, пише TCE.
В момента по-екологичните зелени горива са в пъти по-скъпи (понякога десет пъти) от обикновения керосин. Ако трябва да се смесват два процента зелено гориво, това може да повлияе на цената на самолетните билети.
Ryanair въведе задължителен образователен тест за качване на борда
Според парламента са необходими по-строги правила за зелената авиация. Това представлява около три процента от всички емисии на въглероден диоксид в световен мащаб.
Проблемът е, че за разлика от други сектори, няма изгледи за намаляване на тези емисии. Всъщност делът на авиацията само ще расте през следващите десетилетия, защото други сектори ще започнат да генерират структурно по-малко емисии.
Цените на самолетните билети скачат заради войната в Украйна
Два процента устойчив керосин изглеждат малко, но трябва да се вземе предвид, че само ЕС е използвал 63 милиона тона керосин през 2018 г., тогава става ясно, че производството на устойчиво авиационно гориво е заплашено от пропукване. За три години са необходими 1,26 милиона тона зелен керосин. В Холандия компанията SkyNRG строи завод, който може да произвежда 100 000 тона керосин годишно.
Европейският парламент реши също от 2025 година авиокомпаниите да използват не 63, а 85 процента устойчиво гориво. То може да бъде изработено от повече неща.
Най-безопасните авиокомпании за 2022 г.
Първоначално само биогоривата и водородът се считаха за устойчиви. Биогоривата могат да бъдат направени от рециклирано олио за готвене. От зелен водород можете да направите подобно на керосин гориво чрез химически процеси.
Новите правила разширяват определението за устойчиво гориво. Сега могат да се използва и керосин, произведен от промишлени отпадъчни газове, и биогорива, произведени от животински мазнини. Използването на палмово масло като биогориво обаче не бе прието.
Цяло лято директни полети на Norwegian от Бургас до Скандинавието
Новите цели изглеждат амбициозни. Авиационните компании и продуктите с керосин ще трябва да работят усилено, за да изпълнят задълженията си, като със сигурност се очаква поява на технически и правни пречки за преодоляване. Строгите правила в авиацията позволяват смесването на биогориво само до определен процент.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук
За забавни видеа ни последвайте в TikTok
Следвайте ни и в Инстаграм