Изпълнителният директор на Асоциация "Активни потребители" Богомил Николов гостува ексклузивно в „Денят на Дарик“ и коментира случая със сваления пътник в инвалидна количка от самолет на Ryanair. Той и семейтвото му бяха свалени, след като вече били настанени във въздухоплавателното средство, а казусът предизвика много двуполюсни реакции относно правата на пътниците и хората с увреждания.

„Хората с подобни затруднения са много малка част от пътуващите и за тях европейското законодателство е предвидило специални привилегии. Между другото ние сме в Европа едни от най-големите щастливци да имаме подобни права, защото в голяма част от света това изобщо не е така. Всеки човек, който има затруднена подвижност, това не са само хора с увреждания, могат да бъдат много често и възрастни хора, трябва да подадат предварителна заявка.“

„Въпросът е, че в казуса, който влезе в новините, е замесен точно такъв случай, в който въпросът е тълкуванието на самата количка, дали тя попада в ограниченията или не. И оттам възниква целият казус с неприятни последици.“

„Може би е хубаво тук да кажем накратко какво се е случило. Родители с дете, с такава трудна подвижност и с електричка количка, са се чекирали да пътуват само че те са били вече качени в самолета, когато е станало ясно, че количката няма да бъде качена. Естествено, нормална човешка реакция, Вие ако пътувате, какво ще си помислите веднага? Първата Ви мисъл е, че след като слезете от самолета, няма да можете да се придвижвате. Няма с какво, защото не са ви качили количката.“

„Това не е станало ясно още при самото чекиране. Там спорът е за батерията, дали е била отделена от задвижващия механизъм или не. Фактически, преценката на наземния персонал е била, доколкото стана известно, че не може да се прецени дали е отделена или не. Оттам е възникнал спорът и в крайна сметка пътниците са били свалени от самолета с мотив – агресивно поведение. Става въпрос на родителите, не за самия пътник.“

„Възникна свръхреакция от страна на държавата, защото това е много рядко срещано по света. Няма да видите министър да отиде на място за някакъв конкретен случай. Или случаят трябва да е много значим или симптоматичен, или трябва да имате хиперактивни министри, които да решават, че могат да оправят всичко.“

„Спорът за мен си остава неразрешен. И дори ако трябва да си направим някакви поуки за бъдещето, пак е малко трудно да извлечем такива, защото за мен най-големият проблем, който аз видях в тази ситуация е, че на наземния персонал, както след това и на капитана на полета, е оставена възможност да преценяват.“

„Това не трябва да е така. Трябва да има много ясна инструкция и правило, какво може да се качи и какво не може да се качи на самолет, за да не възникват такива ситуации, защото в крайна сметка виждаме, че тази преценка на наземния персонал може да е била погрешна. А това, което е важно все пак да добавим е, че тези забрани за качване на батерии, които са включени, те не са случайни.“

„Причината е, че имаше много случаи на запалване на такива батерии и ако тя е в режим на работа, предвид обстоятелствата, че тя стои долу в багажника без никакъв надзор, ако се запали, тогава може да стане много голяма беля. Така че тези рестрикции не са случайни, но е много важно да се прилагат наистина стрикно. Така че случаят остава отворен от тази гледна точка“, смята той.

Какво още сподели Изпълнителният директор на Асоциация "Активни потребители" Богомил Николов в „Денят на Дарик“ можете да чуете в прикаченото видео!