Проверките по хранителните магазини срещу изкуственото завишаване на цени започнаха шумно от Бургас. След разпореждане на Министерски съвет инспектори от Комисията за защита на потребителите (КЗП), Българската агенция на констатация по храните (БАБХ) и Националната агенция по приходите (НАП) „изненадаха“ една от големите търговски вериги в града. Кампанията започна в ранната сутрин, като за събитието са били известени предварително определени медии, които да отразят акцията.

Целта е да се провери спазват ли се оповестените промоционални цени на продуктите и дали умишлено са били оскъпени преди това.

От пресслужбата на БАБХ съобщиха пред Дарик, че проверките ще бъдат редовни, както е казал и българският служебен премиер. Но водещата институция са КЗП, уточниха от Агенцията и допълниха, че резултатите от анализите, които те ще извършат, ще излязат най-рано след ден.

От НАП също подчертаха, че макар да следят финансовия контрол, проверките се координират от КЗП, които по вменените им по закон задължения трябва да водят офанзивата срещу спекулата. Иначе от НАП съобщиха за Дарик, че в конкретния търговски обект не са открити нарушения на фискалната дисциплина.

Какви са резултатите от проверката в Бургас не е ясно до момента, тъй като от пресслужбата на КЗП не отговарят на телефоните си. От институцията трябва да пояснят и инцидентна ли е акцията, ще обхване ли и тя и колко още търговски обекти, в колко от тях до момента е проследено има ли нелоялни търговски практики и защо анонсираната от премиера кампания срещу спекулата тръгва именно от областния център Бургас.

По думи на клиенти местните търговци често спекулират с цените на продуктите, като надценките могат да преминат 30% от стойността, на която се намират в други магазини. Отделно от това качеството на стоката е ниско, като например се случва изгнили плодове или зеленчуци да се продават на пълна цена. Някои търговци също не етикират стоката си правилно или я поставят на грешното място, за да я представят за по-евтина, твърдят недоволни потребители.