Под средното ниво за страната са четвъртокласниците в областите Хасково и Кърджали според резултатите от Националното външно оценяване, сочат данните на МОН.

Средно 50.48 точки, което се равнява на оценка „Добър“, е резултатът им по математика,  а този по български език и литература – 63.53 точки, или „Много добър“. За страната средният резултат по БЕЛ е 70.46 точки, а по математика – 57.33 точки.

48.65 точки, или оценка "Добър" е средният резултат по математика за четвъртокласниците в област Кърджали и 61.43 точки (оценка "Добър") по БЕЛ.

Няма сериозни размествания между подредбата на регионите по резултати спрямо предходната година, като с най-висок брой точки отново са Смолян и София-град, а с най-нисък- Сливен, коментират от министерството.

Предстоят анализи на регионално и на училищно равнище, както и набелязване на конкретни стъпки за преодоляване на пропуските, установени на изпитите след IV клас. Това с особена сила се отнася за училищата, в които има ученици с 0 точки и на двата изпита (24 деца общо за страната), както и ученици с 0 точки на един от двата изпита - общо 213 деца. Тревожно е също, че 3477 (около 6% от всички) четвъртокласници не са постигнали минимума от 30 точки за „среден (3)“ и на двата изпита, пишат от МОН.

Според анализа на министерството резултатите от изпитите доказват за пореден път, че по математика учениците се справят най-трудно с геометрията, пространственото мислене и практическо прилагане на наученото в реални ситуации.

По български език се забелязва обедняване на речника на децата. Все повече са думите, чието значение голяма част от учениците не знаят. Цели 88% от тях, например, не могат да обяснят значението на думата „пожарникар“. В езиково отношение най-голямо предизвикателство остава правописът на степенувани прилагателни имена и на съгласни пред беззвучни в средата на думата.

В страната трима ученици са с максимален брой точки – 100, едновременно и на двата изпита. С максимален брой точки са оценени 1 427 изпитни работи, а 6 772 деца имат отлични оценки (над 5,50) и по двата предмета. Всеки втори четвъртокласник има отлична оценка поне по единия. 

В сравнение с 2021 г. при тазгодишните средни стойности по двата предмета се наблюдава лек спад. Влияние върху резултатите оказва и по-дългият период на онлайн обучение заради пандемията от COVID-19 – за този випуск това бяха три поредни години, сочат от министерството.

Още новини от Хасково и Кърджали