Как единствената по рода си лековита минерална вода, с богато съдържание на сяра, невероятните ски писти в Осоговската планина, чудесата на Кюстендил на 8000 години и уникалните фолклорни традиции в областта да бъдат превърнати в бранд за развитие на туризъм 4 сезона обсъжда днес специалната дискусия на „Стандарт” "Бранд Кюстендил - нови, модерни възможности за балнео, културно-исторически и ски туризъм".

Домакин на форума бе кметът на Община Кюстендил инж. Огнян Атанасов.

„Стандарт”, община Кюстендил, Общество „Културно наследство” – българският представител на Европа Ностра и Националният борд по туризъм събраха на дискусия зам.-министъра на културата Чардар Георгиев, областния управител инж. Александър Пандурски, народни представители от региона, кметове от областта и представители на бизнеса, неправителствения сектор и научните среди, за да начертаят поредния регионален бранд за развитие чрез културно-исторически, приключенски, поклоннически и балнео туризъм. Министерство на туризма е институционален партньор на кампанията. 

Сред специалните гости на форума бяха изпълнителният директор на Националния борд по туризъм д-р Полина Карастоянова, директорът на НИМ доц. Бони Петрунова.

Форумът се проведе сред картините на самобитния кюстендилски художник Стоян Венев, на който тази година честваме 120-та годишнина от рождението. Пред гостите бяха експонирани артефакти от съкровищницата на фонда на РИМ Кюстендил- копия на сечените в Пауталия монети, на античен постамент за слънчев часовник от Антична Пауталия от II- III в., на древна настолна игра- манкала. Нейният прототип е керамичен предмет с 16 полусферични ямички, намерен в енеолитно селище край село Слатино.

Изящните Девойки „Кюстендилска пролет“ посрещнаха гостите с питка и мед. Участниците във форума се насладиха и на зелник- кулинарното бижу на района.

Участниците в дискусията приветства кметът инж. Атанасов.

"Кюстендил има огромен потенциал- богата история, минерална вода, паметници на културата, ски дестинация. Имаме уникалния Скакавишки водопад , както и Осоговската планина - дадености, които в съвкупност могат да се открият на много малко места, не само в България, но и по целия свят. Освен това, минералната ни вода е лековита, Кюстендил не е просто SPA дестинация, а Medical Spa, заради лечебните свойства на кюстендилската минерална вода. За съжаление до този момент един от основните ни проблеми за развитието на туризма е, че не популяризираме тези богатства в нашата община, достатъчно. Липсва реклама. За това благодаря за поканата от "Бранд България", да създадем "Бранд Кюстендил", който да бъде част от форума." - заяви кметът на община Кюстендил инж. Огнян Атанасов.

 „Трябва да сменим нашето разбиране за това, как възпитаваме децата. Трябва да намерим своето място в балнеологията и спа картата на България, заяви областният управител на Кюстендил  инж. Александър Пандурски.

Имаме нужда от мастър план, икономически, ясен път който да очертае всички възможности за развитие. В Кюстендил имаме много дадености, но те трябва да намерят своята функция. Тогава идват резултатите, подчерта д-р Полина Карастоянова, изпълнителен директор на Народния борд по туризъм.

Зам.-министърът на културата Чавдар Георгиев препоръча да се направи маркетингова стратегия на всички дадености в област Кюстендил. „Нужно е развитието на туризма да е съчетано с икономическото развитие на града и привличането на инвеститори“, категоричен бе Георгиев.

Поне три са според причините, които спъват превръщането на Кюстендил в атрактивна туристическа дестинация, посочи Славка Бозуква- издателят на "Стандарт" и  председател на Общество "Културно наследство" - българският представител на Европа Ностра.

Първата е липсата на реклама. В противен случай Стобските пирамиди биха събирали поне толкова хора, колкото Мелнишките, каза председателят на Общество "Културно наследство".

В учебниците е написано за неолитните жилища в софийския район Слатина. Кой обаче знае за находките във село Слатино? А за царските мощи в „Св. Георги“, попита тя.

Втората причина е липсата на  туристическа инфраструктура. Нужни са и туристически пакети, които да се предлагат от туроператорите за няколко от най-атрактивните обекти от материалното и нематериалното наследство, които да допълнят чудесната палитра от фестивална програма на града, каза още Славка Бозукова.

Третата стъпка, която Кюстендил трябва спешно да предприеме, е дигитализацията.  Сайтът на община Кюстендил безспорно има нужда от спешна промяна, ако ще е портал за туристите, заяви г-жа Бозукова. И даде конкретен пример. В сайта има един туристически маршрут, без атракции, без QR-кодове и 3D изображения.

Представителите на Сдружение по туризъм Кюстендил подчертаха, че работят в сътрудничество с община Кюстендил в реализацията на различни проекти, като Хисарлъка Expеrience, които целят развитието на туристическия потенциал на района.

Общественикът и почетен гражданин на Кюстендил Румен Манов бе категоричен, че трябва да се преодоляват противоречията, защото „ние сме дребни, а Кюстендил е вечен“!

Това е третият регионален бранд, който "Стандарт", Общество "Културно наследство" и Националният борд по туризъм правят в рамките на голямата кауза Бранд България, издигната от вицепремиера и външен министър Мария Габриел в стратегически държавен приоритет.