Хората, които използват велосипеди във Варна се увеличат, но безопасни ли са велоалеите за тях? Стават ли по-толеранти шофьорите към велосипедистите и толерантни ли са към пешеходците от своя страна  велосипедистите и водачите на тротинетки?

Хората във Варна, които използват велосипеди за придвижване, все повече се увеличат през последните години, смята Теодоси Бялков, който е създател на инициативата „Открий колелото”. Според него причините са това са няколко.

„Плюс е, че преди години се направиха велоалеи. Друг фактор е „синята зона” и предстоящата „зелена зона”. Хората осъзнават, че задръстванията стават все по-големи и в широкия център най-бързият и удобен транспорт е велосипедът. Все повече хора осъзнават, че велосипедите и тротинетките много добре допълват възможността за придвижване в града. Те трябва да получат допълнителен приоритет, тъй като досега са били абсолютно неглижирани. Това, което се прави като инфраструктура, в голямата си част е замислено за автомобилистите – как ще бъде направена по-голяма градска магистрала, как ще бъдат увеличени пътните платна, как ще се направят многоетажни паркинги. Не съм чул да се стопанисват добре малкото направени паркинги за велосипеди и да се търсят възможности за разширяване на велоалеите”.

Придвижването с колело не е безопасно дори по велоалеите заради начина, по който са изградени, смята Бялков.

„Има връзки в целия град и може да се стигне от „Владиславово” до центъра по велоалея. Тя на места прекъсва, на места се чудиш къде е, но я има. В голямата си част велоалеиите са качени на тротоарите и това създава конфликт с пешеходците. В голямата си част велаелите са двупосочни от едната страна на булеварда. За се приеме за безопасна една велоалея, трябва да можеш да пуснеш 12-годишно дете да отиде по нея с колело на училище. За съжаление, нашите велоалеи не са такива. Има цели квартали, които са откъснати и до тях не можеш да стигнеш с колело. Минавал съм няколко пъти Аспарухов мост с велосипед – не е някакъв проблем, но си е стрес и малко хора биха го направили”.

Толерантността на шофьорите към велосипедистите се е увеличила, сочат наблюденията на Теодоси Бялков. Според него обаче част от велосипедистите и водачите на тротинетки не са толерантни към пешеходците.

„Повечето велосипедисти се съобразяват, като видят велосипедист, и гледат да минат внимателно. Но има и някои, които нарочно ще те притиснат.  Велосипедистите и хората с  тротинетки също не се съобразяват с другите. Не може на велоалея да се засилиш и с 30 км/ч да летиш между майки с колички и деца. Виждаш, че някой хвърчи с тротинетка между колите по улиците, и не виждаш да следва санкция.  Не съм виждал служители на реда, които да спрат някой млад и забързал се велосипедист”.

Увеличаването на броя на хората, които ползват велосипеди, е увеличил и броят на кражбите на колелета, като най-често те се извършват на улицата.  По-доброто стопанисване на паркингите за велосипеди, които бяха изградени преди няколко години на различни места в града, ще намали кражбите, допълва Теодоси Бялков.

* Публикация по Проект на Дарик радио "Безопасни улици с Дарик", финансиран от Община Варна по процедура "Конкурс за медийни проекти 2023"