
След вълнуващото начало на възродената фестивална поредица "Зимни музикални вечери" с романитчния камерен концерт на CARNEVAlE ENSEMBLE в зала Европа на Доходното здание, предстои следващото забележително културно събитие от декемврийския афиш на Държавна опера - Русе. На 17 декември, петък, от 19 часа в зала Филхармония, русенската публика ще има възможност да чуе две от забележителните симфонии на Лудвиг ван Бетовен, първа и трета - "Ероика", в изпълнение на оркестъра на Държавна опера - Русе, дирижиран от нашият съгражданин, русенецът Маестро Емил Табаков.
Маестро Емил Табаков е една от най-централните фигури за българската симфонична и камерна музика в последните десетилетия, а също и уважаван композитор, чиито произведения са високо ценени от любителите на класическата музика. Бил е диригент на Русенската Филхармония, Камерен ансамбъл „Софийски солисти“, Софийската и Белградската филхармония, Симфоничния оркестър в „Билкент – Анкара“ и Симфоничния оркестър на Българско национално радио. Всепризнат не само в България, той е лауреат на Международния конкурс за млади диригенти “Николай Малко” в Копенхаген (1977 г.). Като диригент е завоювал авторитет с богат репертоар от музикалната класика, романтика и съвременност. В своя дълъг творчески път оркестърът на Държавна опера -Русе е натрупал богат репертоар – класически и съвременен. Редица творби на Дмитрий Шостакович, Сергей Прокофиев, Паул Хиндемит, Рихард Щраус, Парашкев Хаджиев, Константин Илиев, Красимир Кюркчийски са били изпълнени за първи път в Русе.
В историята на оркестъра могат да се прочетат имената на някои от най-големите диригенти не само от България, но и в световен мащаб: Курт Мазур, Карло Цеки, Евгени Светланов, Валери Гергиев и други, и солистите: Светослав Рихтер, Рудолф Керер, Игор Ойстрах, Леонид Коган, Руджиеро Ричи, Владимир Спиваков, Франко Петраки, Робърт Коен и др. Русенските оркестранти имат редица международни турнета, преминаващи на високо художествено ниво в почти всички европейски държави, както и записи в Златния фонд на БНР, БНТ и Берлинското радио, на грамофонни плочи и компактдискове. Пет години след последната 104-та симфония на Йозеф Хайдн и дванадесет години след Моцартовата симфония „Юпитер”, Лудвиг ван Бетовен създава Първата си симфония (1800) за същия оркестров състав, какъвто ползват неговите предшественици, но с добавени кларинети. Премиерата на симфонията се осъществява на 2 април 1800 г. във Виена от приятеля на Бетовен и знаменит диригент по това време Павел Враницки. Според неизвестен ценител на Бетовеновата музика – в Първата му симфония „можем да съзрем нокътя, по който да предугадим лъва…”.
Заради различния вкус на своята публика Франция остава най-труднодостъпната сцена за Бетовен. Френските музиканти бойкотират музиката му до 1807 и единственото произведение, което те изпълняват до 1811 е именно Първата му симфония! Трета симфония на Бетовен, наречена „Ероика“, и до днес продължава да триумфира по световните сцени. През 2016 г. в класация на „Би Би Си Мюзик Магазин“ сто петдесет и един от водещите диригенти в света я обявяват за най-великата симфония на всички времена.
При написването на творбата си Бетовен е силно повлиян от идеите на Просвещението и на Френската революция. Първоначално той я озаглавява „Бонапарт”. Когато обаче Наполеон се провъзгласява за император през май 1804 г., разгневеният Бетовен задрасква посвещението от заглавната страница толкова силно, че в ръкописа остава дупка. Вместо това, по-късно копмозиторът пише посвещението: „Героична симфония, композирана, за да отбележи паметта на един велик човек", имайки предвид принц Франц-Йозеф Максимилиан фон Лобковиц, в чийто дворец симфонията е изпълнена за първи път.
Билети на каса Опера от понеделник до петък от 10.00 до 18.30 часa и на Grabo.bg