Равен достъп д, доверие между институции и семейства, нужда от реформа в оценяването и място за емоционална интелигентност в образователния процес – това са част от приоритетите на началника на Регионалното управление на образованието в Пловдив Иванка Киркова.

В интервю за Дарик тя коментира, както резултатите от допитванията до ученици и родители, така и промените в профилирането на паралелки, предстоящите ДЗИ и все по-сериозния въпрос за смисъла на формалното оценяване.

Работата ни ежедневно изисква човешки подход – не към административни казуси, а към човешки съдби“, подчерта тя.

Увеличен е и потокът от сигнали от страна на родители, включително и такива, които не попадат пряко в обхвата на РУО – като оплаквания за условия в детски градини и ясли, които са под управлението на общините. Според Киркова това е индикатор за повишено доверие към РУО, а не само административна претовареност.

Все по-често получаваме сигнали за проблеми извън нашата компетентност – включително за материално-техническа база в ясли и градини. Това показва, че хората вярват, че ще реагираме и ще търсим решение. За тях РУО е място за съдействие", казва още тя.

Все повече ученици и родители поставят под въпрос стойността на формалното оценяване. Според Киркова, проблемът не е в самата оценка, а в начина, по който тя се възприема.

Оценката губи стойност, когато стане самоцел. Тя трябва да служи за развитие, а не за етикетиране“, счита просветната шефка.

И подчерта, че много учители вече работят с нови инструменти като портфолиа и самооценка, които дават възможност за обективна обратна връзка и реално проследяване на напредъка.

От проведени допитвания до ученици и родители става ясно, че младите хора не желаят да бъдат пасивни слушатели. Те търсят смисъл, участие и глас в образователния процес.

Учениците искат не просто да получават информация, а да участват, да разсъждават, да дискутират. Това е ясен сигнал към нас – системата трябва да се отвори към техния глас“, категорична е Киркова.

Критики има и към еднообразието в преподаването, но има и положителни примери – учители, които се раздават ежедневно и прилагат индивидуален подход, допълва тя.

В контекста на външните оценявания и матурите, началникът на РУО настоява за присъствие на емоционална интелигентност в изпитните материали.

Един текст по литература може да съдържа морална дилема. А защо задачата по математика да не поставя избор между алтернативи с човешко измерение? Това би създало не просто знаещи, а разбиращи личности“, обяснява Киркова.

Близо 5000 зрелостници от 76 училища в Пловдивска област са заявили участие в тазгодишната ДЗИ кампания. 4878 ще се явят на изпита по БЕЛ, а 4816 – на втори задължителен по профилирана подготовка или професионална квалификация.

Най-предпочитани предмети за втора матура:

Английски език – 1179 ученици

Предприемачество – 173

Философия – 142

География и икономика – 122

Допълнителни изпити по желание ще положат 321 зрелостници, като математика и английски отново са водещи.

Предложенията на Министерството за пренасочване на паралелки се коментират активно в Пловдивска област. Киркова е категорична, че темата не бива да се разглежда като „война между профили“.

Става дума за адаптация. Не може да има конкуренция между езиково и математическо образование, а нужда от баланс спрямо нуждите на пазара на труда и интересите на учениците“, каза още в ефира на Дарик просветната шефка.

Сред вдъхновяващите модели Киркова посочи Финландия и Естония, но подчерта, че всяка добра практика трябва да бъде културно адаптирана.

„Проектно-базираното обучение, ученическите парламенти, дигиталните инструменти – това се случва и у нас. Имаме училища, които не се страхуват да експериментират“, казва тя.

Темата за равния достъп до образование в ромските квартали, селата и за децата в риск остава актуална. Според Киркова, не е достатъчно просто да се осигури място в класната стая – трябва да има задържане и реални резултати.

Работим все по-активно с образователни медиатори. Целта вече не е само достъп, а ангажираност и постижение“, заяви тя.

Изкуственият интелект може много, но не може да вдъхновява. Затова най-човешкото в образованието остава доверието – между ученик и учител, между училище и семейство“, е посланието на началник на РУО Пловдив на фона на технологичния напредък и изкуствения интелект, които стремглаво навлизат в учебния процес.

Цялото интервю с началника на РУО Пловдив Иванка Кирково чуйте в звуковия файл.