
Официално Айфеловата кула във френската столица Париж е отворена за посещения на 6-ти май 1889 г. Тя мигновено се превръща в хит като от първия ден се образуват големи опашки от желаещи да се качат да я разгледат.
Билетът за първото ниво е 2 франка, за второто – 3, а за върха – 5, като в неделните дни билетите се предлагат на половин цена. До края на изложението по повод откриването й е изкачена от 2 милиона души.
Четиридесет и една години, Айфеловтаа кула остава най-високата конструкция в света. Нейният архитект Густав Айфел е автор и на други известни постройки като Статуята на свободата, виадуктът в Гараби (Кантал), гара Нюгати в Будапеща (Унгария).
Айфеловата кула е открита официално на 31 март 1889-та година във френската столица Париж и със своите 324 метра/колкото 81-етажна сграда/, е най-високата конструкция в Париж и в света по това време.
Строителните работи продължават две години, два месеца и пет дни - от 28 януари 1887 г. до 31 март 1889 г.. В тях участват 300 работници За бързия строеж способстват изключително висококачествените 1700 общи чертежи и 3629 детайлни скици с указани точни размери на над 18 038 метални детайла, съединени с два и половина милиона нита.
Нито една от частите не тежи повече от 3 тона, което облекчава издигането им. Много от тях идват на конски каруци, вече сглобени във фабриката в близкото парижко предградие Левалоа-Пере.
Един от най-важните въпроси за Айфел е безопасността и е за отбелязване фактът, че само един работник е намерил смъртта си при построяването на кулата. Това е станало по време на инсталиране на асансьора на фирмата Otis.
Основите са излети и завършени до 30 юни 1887 г., след което започва изграждането на железните части. Най-сложна се оказва първата платформа, и по-точно привеждането ѝ в хоризонтално положение. За целта трябва да се построи огромно дървено скеле. Строителните работи не са лесни, вървят бавно, но без прекъсване.
Айфеловата кула е осветена на 31 март 1889 г., когато Густав Айфел завежда група правителствени личности на обиколка. По това време асансьорите не работят и изкачването става пеша. Повечето представители остават на долните нива, но една малка група стига върха, където поставят трибагреника на Франция. Процедурата е придружена от 25 залпа, изстреляни от по-долното ниво на кулата.
Айфеловата кула е висока 324 метра. В зависимост от околната температура височината ѝ може да се промени най-много с 8 cm заради разширението на метала. При буря максималното ѝ отклонение е 15 cm.
Изградена е от пудлинговано желязо. Конструкцията ѝ съдържа 18 038 метални части и 2 500 000 нита, тежи 10 100 t. До върха се стига по 1792 стъпала, което е годината на обявяване на Първата Френска Република. В построяването ѝ участват 50 инженери и около 300 работници. След поредица изчисления инженерите извиват подпорите така, че кулата да устоява на ветровете.
От създаването ѝ насам, Айфеловата кула е била пребоядисвана 17 пъти, или по един път на всеки 7 години. Според нейния създател боядисването е гаранция за съхранението на металните конструкции. Цветовете са били сменяни няколко пъти: отначало кафяво-червено, след това бежово-жълто и последно – бронзово. Използвани са различни нюанси, за да може цветът да остане неизменен за очите на зрителите. За да бъде боядисана кулата, са нужни 60 тона боя и 25 бояджии трябва да работят повече от една година. Последното пребоядисване е започнало през декември 2001 г. и е завършило през юни 2003 г.
Снимки: Николай Колев