Във връзка с трагичната гибел на Сияна и последвалите протести в Плевен и страната, генералният директор на БТА Кирил Вълчев каза в Плевен, че в България има гражданско общество, като в останалата част от ЕС.

Вълчев откри в Плевен местна конференция по проект „Европа на Балканите: Заедно чрез знание“, който Агенцията изпълнява с подкрепата на Европейската комисия.

На форума бяха дискутирани новостите в Политиката на сближаване в Европейския съюз за периода 2021 г. – 2027 г. и постигнатите резултати през периода 2014 г. – 2020 г. Специален акцент ще бъде поставен върху уменията като двигател за развитието на регионите и какво са допринесли България и балканските държави за развитието на Европа.

Във връзка с трагичната гибел на Сияна и последвалите протести в Плевен и страната, генералният директор на БТА Кирил Вълев каза, че Плевен е пример за това, че в България има гражданско общество като в останалата част от ЕС:

„Хората от региона на Плевен са пример, че в България има гражданско общество като в останалата част на ЕС. Въпреки болката от загубата на човешки живот, трябва да отбележим, че с активността си гражданското общество като в другите европейски демокрации, дават положителен резултат“.

Той посочи още, че по данни на Министерството на вътрешните работи загиналите по пътищата на България при пътнотранспортни произшествия от 1990 г. до 2024 г. са намалели повече от три пъти - от 1 567 души през 1990 г. през 2009 г. две години след влизането на България в ЕС за първи път падат под 1000 души на 901 души, а през 2024 г. вече са 478 души.

Според данни на ЕК България е сред първите седем страни в ЕС, постигнали значителен напредък в намаляването на смъртните случаи по пътищата през 2024 г. - 24 на сто по-малко (първи са Литва и Полша с 35 на сто, следвани от Естония и Словения с 33 на сто, Белгия с 32 на сто и Дания с 27 на сто), като спадът в България трайно е над 20 процента от 2019 г. насам.

„Това е още далеч от средната стойност за ЕС - 44 смъртни случая по пътищата на милион жители, защото в България е 74 на един милион (в Румъния е 77 на един милион), но трябва да помним откъде тръгна България преди да поеме към обединена Европа. Както трябва да помним и откъде тръгна България със състоянието на пътищата си преди да влезе в ЕС. Намаляването на жертвите по пътя - макар и недостатъчно - е и благодарение на инвестициите в нови пътища и най-вече в магистрали, от които съществена част са и с пари от общите фондове на ЕС“, каза още генералният директор на БТА.