Добре дошли казвам на Рена Стафанова-кандидат за кмет и водач на листата от коалиция ПП-ДБ в Русе, както и на лидера на партия Продължаваме промяната Кирил Петков. Коалицията е с № 66 в бюлетината.

Г-жо Стефанова, първият въпрос, който задавам на всеки кандидат, който идва в студиото на Дарик, е защо иска да стане кмет на Русе?

РС: Моята лична мотивация е тази - първо обичам града си, тук съм завършила средно образование, тук съм родила децата си, искам да го виждам красив, пълен с красиви събития и с доволни и щастливи хора. Вярвам, че Русе има право да бъде управляван добросъвестно и в интерес на гражданите му, и смятам че имам силата и възможността да дам този тип управление, който в последните 20 години драстично липсва на града ни.

Г-н Петков, дълъг беше процеса на избор на кандидат за кмет на ПП-ДБ. Защо Рена Стефанова?

КП: Имам един приятел, кмет втори мандат, независим, и го попитах какво е най-важното качество, което трябва да има един кмет, за да си върши добре работата. Той каза: “Ще те изненадам. Професионалните качества са важни, но най-важно е дали човек е добър. Защото един кмет трябва всеки ден да се справя с много проблеми на хората и ако има емпатия, той става добър кмет. Когато обсъждахме през всички кандидатури, за Русе нямахме колебание - Рени Стефанова е един великолепен човек, който милее за града си, който е честен, и който е добър човек. Мога да си представя в следващите 4 години колко широко ще са отворени вратите на кметството и как всички русенци с реалните проблеми ще могат да отиват при Рени и да получават решение на своите проблеми. Защото на нея й пука.

Г-жо Стефанова, вчера г-н Петков обеща пред вашите симпатизанти, че и вратите на правителството ще са широко отворени за кмета на Русе. С кой проблем бихте отишли първо да търсите подкрепа в София?

РС: Аз всъщност вече ходих да търся подкрепа в София, при министъра на околната среда. Срещнах подкрепа и смятам, че произлезе една много добра инициатива за по-широк мониторинг и контрол на качеството на въздуха в Русе. Другото нещо, по което трябва да се кооперираме с правителството е по-бързото стоителство на пътищата, защото знаете, че основен проблем на Русе е транспортната свързаност, което води до много други проблеми, чието решение минава през това да имаме бърз и удобен път към останалата част на страната.

Г-н Петков, ще станем ли скоро членове на Шенген?

КП: Правителството се бори всеки ден за това. Най-новата информация е, че шансът да се вдигне ветото от страна на Нидерландия става доста голям. Защото успяхме, въпреки всички критики през послените 60 дни, да направим антикорупционния закон, да се отвори Конституцията, да има разследване на главния прокурор, все неща, които нидерландците искаха от нас, за да видят, че сме истински в намеренията за реформа. С Австрия нещата са малко по-сложни - там освен проблема по въпроса с миграцията нещата са обвързани и с вътрешно-политическите им събития. В момента тяхната националистическа партия вече стига почти 30 %, което създава огромно напрежение на техния премиер. Но това, което успяваме да направим е да кажем : “Чакайте, първо Шенген е за миграцията, но е и енерийна сигурност - техния газ може да бъде спрян да не минава през Украйна догодина, затова те имат нужда от Румъния и България,  като допълнителни източници . Освен това цените на храните в Австрия се влияят от Шенген. Това, което коментирахме вчера с Рени Стефанова бе, че ако спрат тези опашки от камиони към Дунав мост, това ще повлияе много на качеството на живот на русенци, но също така ще свали цените на храните в Австрия. Така че разговора за Шенген с Австрия трябва да бъде енергийна сигурност, цени на храни и заедно да се борим с миграцията. Имаме ясен план, не съм загубил надежда в декември тази тема да бъде обсъдена.

А кога ще започнем да работим и по магистралата Русе-Велико Търново, защото потока от коли и камиони няма да спре, ако влезем в Шенген, ще се увеличи даже?

КП: Ще помоля Рени Стефанова да отговори, защото тя е била депутат два пъти и е точния човек.  

РС: Нас като русенци това ни вълнува изключително много и следим темата изкъсо. Както знаете, строителството на магистралата е разделено на три лота. В момента в най-напреднал етап е този, който ще тръгне от Търново в посока Бяла, следва процедурата Русе-Бяла. Надявам се, че в рамките на проектните срокове това ще се случи, все пак вече се работи по въпроса.

А ще направите ли ревизия на предното управление на Общината?

РС: Казвала съм и ще повторя, че е задължителна ревизията не на последните 4, а на последните 20 г. управление на Общината, защото влизайки в Общината един кмет трябва да знае на какво стъпва. Ние като граждани знаем за някои практики, които смятаме за нередни, но това трябва да бъде консатирано по съотвения начин и да се информират съотвените органи, за да може да се стъпи на здрава почва и да вървим напред.

Ще стане ли ясен резултатът на гражданите?

РС: Разбира се. Какъв е смисълът от тази проверка, ако няма да стане достояние на гражданите и институциите.

Ако една такава проверка покаже, че има нарушения при изграждането на ТИР-паркинга, който беше построен от частна фирма и реши в голяма степен проблема на Дунав мост, бихте ли го затворила?

РС: Аз не мисля, че трябва да се поставя по този начин въпроса. Следя подробно от 2022-ра година процеса във връзка с решението на Общинския съвет. ТИР-паргинга безспорно беше необходим на Русе, защото тези опашки от камиони не трябваше да престояват по пътищата и да пречат на линейките и на хората да стигнат до работа. Но решението се взе изключително непрозрачно, без икономическа обосновка и като краен резултат той е във вреда на русенци. Защото русенската община предостави огромен общински терен на една фирма за 30 години, като й учреди право на строеж срещу скромната сума от 600 хил. лв годишно, при положение, че ако Общината го беше изградила сама или в партньорство с някого, щеше да получава минимум 1 млн. лв. месечно приходи. Не печалба, приходи, но 1 млн. лв. Вижте как стоят тези суми една срещу друга и колко пари всъщност можеше да влизат в бюджета на Общината, за да имаме хубави улици и тротоари. Тоест, това е една класическа непрозрачна схема, която следва да бъде ревизирана подробно, като в никакъв случай не бива да се закрива този паркинг, защото е необходим. Въпросът е кой ще го управлява и кой ще управлява пропускането на целия трафик през Дунав мост, защото към момента това се прави от една частна фима. А това вече е въпрос и на национална сигурност.

Бившият кмет Пенчо Милков обясни, че една от причините да се направи по този начин е, че ако трябва Общината да кандидатства за средства, самият проект ще се забави много. Доколко това е вярно и може ли нещо да се промени в законотворческата дейност, например ако има такива процеси да се забързат?

РС: Удивителни са метаморфозите на г-н Пенчо Милков, който е и юрист и не му отива да ги говори тези неща. Да спазиш закона е най-естественото нещо. Той обаче нямаше никакви скрупули при казуса с летището да бъде внесено искането днес, вечерта да мине през правна комисия, не и през транспортна, утре сутрин да бъде внесено като извънредна точка на заседанието на Общинския съвет, да бъде разместен графика и да бъде гласувано като първа точка. Тоест, когато г-н кмета реши, че трябва да действа, той не се свени да гази  закона по един изключително арогантен начин. И оправданието, че в случая е постъпил  така с буферния паркинг, защото спазването на закона щяло да доведе до забавяне на резултатите, чак не желая да коментирам, защото ще кажа някоя тежка дума.

КП: Слушайки отговора на Рени Стефанова искам да изтъкна още едно нейно качество. Когато дойде главния прокурор Гешев, още в силата си, Рени Стефанова беше човека, който може би беше най-критичен, който не се огъна, който нямаше страх да търси истината по темата за прокуратурата. И всъщност, освен че е много свестен човек, тя е човек, който не се огъва пред несправедливости. Така че аз направо бих ви завидял на русенци, ако имате такъв кмет. Защото обикновено кметовете винаги се нагаждат, опитват се да затворят някое око, а аз съм сигурен, че Рени ще отстоява правата на русенци, независимо кой какви интереси има на по-високо ниво. А на въпроса за законодателството - разбира се, че има по-добри варианти за паркинга, освен да се дава на концесия на частни фирми за 30 години . Който ви каже, че няма друг вариант, просто ви лъже. Законотворчеството ще продължи, доволен съм от свършеното през последните 60 дни. Антикорупционния закон беше похвален от Европейската комисия и от Базелския институт за антикорупция. Когато този закон започне да работи ще видите, че ще има по-малко концесии за по 30 години на частни фирми.

Вчера имахте среща с бизнеса на Русе. Какво произлезе от нея?

КП: Това, което споделихме с тях и те с нас е това, че Русе има огромен потенциал. Три неща изискаха те изискаха от нас, в работата между Рена Стефанова, министър-председателя Денков и министрите. А ако тези три неща се случат Русе ще бъде най-процъфтяващия град. А това са магистралата Велико Търново-Русе, влизането на България в Шенген и втори мост над Дунав при Русе. И реално според нас това е възможно в следващите 4 години. Говорим за пари, които са фракция от парите, които се дават само за един лот на магистрала “Хемус”. Тяхната надежда е тази : “Дайте ни една отворена община без корупция, дайте ни тези три неща и ние ще докараме работните места.”

Вчера се разходихте по русенските улици, заедно с кандидатите от листата, симпатизанти и привърженици.  Видяхте красивите сгради, някои от които са в окаяно състояние. Г-жо Стефанова, в мандата Ви като кмет евентуално, коя русенска сграда бихте се опитала да спасите?

РС: Мислили сме много по този въпрос - аз и екипа ми, защото Русе има емблематични сгради, които са паметници на културата, свързани с историята на града. Това, което мислехме е, че ако във всеки един годишен бюджет се предвиждаха средства за една единствена сграда - за проектиране и след това за нейното възстановяване, Русе вече щеше да бъде един друг град, който изглежда по различен начин. Това ми е стратегията - във всеки един бюджет да предвиждаме средства, първо да проектираме, после да ремонтираме по съответните процедури съответно една русенска сграда, в която Общината е изключителен собственик или съсобственик. Питате коя конкретно сграда? Ами колебая се между Дома на учителя, който за съжаление изпусна възможност за европейско финансиране, тъй като програмата не беше одобрена, и между сградата на старото застрахователно дружество или т.нар. стара полиция на ул. “Черно море”, която е в плачевно състояние. В случая, Домът на учителя е изключителна общинска собственост. А в другата сграда има и частна собственост. Но и двете сгради заслужават внимание и това би стояло на дневен ред.

Не всичко обаче опира до пари в случаите със старите сгради.    

РС: Разбира се. Аз затова казах, че първо трябва да има едно много добро проектиране, което да види проблема в сградата, да има идеята за какво тя ще служи и след като имаме смислено проектиране, да търсим проект, по който евентуално да намерим финансирането. И аз съм убедена, че по Плана за възстановяване и устойчивост ще ни е по-лесно да намерим такива средства.

Г-н Петков, Вие поехте ангажимента да помагате на новия русенски кмет. Но, вчера лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов се пошегува с вас за идеята за електрическите автомобили. Аз знам, че политиците не обичате да коментирате изказвания на ваши колеги, но и лидерът на ДПС при откриването на кампанията на партията в началото на седмицата в Русенско също намекна, че тези избори са важни, защото от резултатите ще зависи дали ще има препозициониране във властта след 29 октомври. Ще бъдете ли в състояние да помагате?

КП: Абсолютно. Мисли, че имаме невероятен шанс. За първи път в България в последните 30 години имаме хора, извън изградените структури на властта, които да станат кметове на местната власт като Рени Стефанова за Русе, и едновременно с това да имаме премиер като акад. Денсков, финансов министър като Асен Василев, регионален министър като Андрей Цеков. За първи път ще имаме тази ос - свестни хора в местната власт и хора, които милеят за държавата на национално ниво. Тогава тези проекти, които трябва да се изграждат, ще бъдат изградени и финансирани във връзка с приоритета как те влияят на хората в тези населени места, а не кой е кметът, коя е политическата окраска. Така че, затова е много важно и промяната трябва да продължи. Аз съм горд, че имаме премиер като акад. Денков, но този премиер трябва да работи с кметове като Рени Стефанова. И тогава национални проекти като магистралата Русе - Велико Търново, като втори мост над Дунав при Русе - ето днес има среща между премиерите на България, Румъния, Гърция и Молдова да говорят точно за връзките юг-север и вторият мост се слага като основна тема на разговора. Мисля, че русенци ще усетят разликата, когато един свестен кмет като Рена Стефанова може да работи като един свестен премиер като акад. Денков по начин, който в последните 30 години не се е случил.

Казвате промяната, ние видяхме и друга промяна. Видяхме един доста по-различен Пеевски, който е много словоохотлив в парламента и на срещата с енергетиците последно..

КП: Това, което се случи в последните 60 дни, не знам дали хората го осъзнават. Ние гласувахме ден по ден всичките реформи, които бяха заложени в Плана за възстановяване и устойчивост. Само че какво означава това - бяха нашите реформи, които ние заложихме преди година и половина. Да, Брюксел ги припозна и видя като основополагащи за България да продължи пътя си към изчистване от корупцията и сенчестите влияния на властта. И изведнъж тези закони, буквално имахме календар и всеки ден трябваше да бъдат приемани. И когато г-н Борисов и г-н Пеевски подкрепяха примерно антикорупционния закон, който от толкова години се борихме за него, ние освен да се радваме, че дори те могат да се похвалят с това да гласуват по тези реформи, които ние бяхме заложили години и половина по-рано, нямаше какво да кажем. Така че от тази гледна точка, нека да не се бъркат реалните действия с пиара. На пиара, наистина те са много добри. Но ние нямаме проблем те да вземат своя пиар, ако гласуват реформите, които ние сме заложили. Това е нещото, което се случва.

Що се отнася за преформатирането на правителството след ротацията е много ясно. ГЕРБ не може да смени нито един министър без ние да одобрим тази смяна, както и ние не можем без те да го одобрят. Това е нашата уговорка, че и двете партии трябва да се съгласят за всякаква промяна. От тази гледна точка, може да имаме дебати кой министър се справя и кой не се справя, но едно е ясно - че за да се вземе реалното решение, то е споделено. И независимо кой как се изказва и колко тежко звучи по медиите, реалното решение и власт трябва да бъде споделена между тези две формации. И аз Ви казвам отсега, че примерно министър Тагарев много го харесвам. Може да чувам критики за него, но аз го харесвам и мисля, че си върши добре работата, както и останалите хора в правителството. Така че, когато говорим за реална власт, а не за пиар, мисля нещата са много ясно структурирани. Ние няма да изменим на нито един от принципите, които сме обещали на нашите гласоподаватели, независимо какво гледат те по телевизията.

Пак грешката е в нас журналистите... 

КП: Не, въобще не, напротив. Аз нямам нищо против всеки един, който гласува за реформите, които ние сме сложили като приоритет, да си взема пиара за това. Въпросът е да се случват нещата. Цената, която ние бяхме готови да платим, е точно тази. Ок, нека всеки си взима каквито иска дивиденти, ако България се движи напред. И следващата голяма стъпка, България да се движи напред, е в местната власт да имаме кметове като Рени Стефанова, на която имаме пълно доверие, която е успяла в своя живот извън политиката, която има много по-добри алтернативи извън политиката, но милее достатъчно много за града си, за да застане тук и да се бори.

Г-жо Стефанова, Вие готова ли сте с вашия екип?

РС: Всъщност това е процес, който никак не е лесен и никак не е бърз. Аз затова започнах да работя по този въпрос много преди да официално да бъде издигната кандидатурата ми, защото си дават ясна сметка, че време няма. Провела съм множество разговори, успяла съм да убедя хора професионалисти, че Русе заслужава всеки от нас да плати цената да работи в администрация вместо като свободен човек в свободна професия, така че да дадем на град си това, което му е нужно. Имам екип, с който съм говорила и работя. Моментът, в който спечелим изборите, аз ще имам ясните заместник кметове и администратори. Защото, за съжаление, Община Русе освен непрозрачно се управлява и непрофесионално.

Дали няма да Ви се наложи да промените екипа при един евентуален балотаж, когато седнете да говорите с другите партии?    

КП: Дайте да не си говорим за ситуация, която не се е случила. Аз обичам да обсъждам реални и конкретни ситуации. Ако се стигне до балотаж и разговори, ще ги водим в интерес на града ни.

Чуйте цялото интервю в звуковия файл!

Купуването и продаването на гласове е престъпление!