След изключително успешната учебна година и засилващия се интерес от страна на училищата и учениците, мрежата на „Киноклуб София“ се разшири до над 35 училища като бройката продължава да расте. Целта на създателите на киноклубовете е проектът да излезе от рамките на София и да се осъществява и в редица други градове из страната. Основна подкрепа на проекта оказва Столична община. Затова „Кинематограф“ и „Киноклуб София“ отправят покана към училищата, както в столицата, така и в цялата страната да се запознаят с образователната дейност на инициативата. Макар че в много държави по света часовете по кинокултура и преподаването чрез филми и визуални материали са част от учебната програма, то в България на този етап това далеч не е така и обикновено се случва само в някои училища и обикновено по лична инициатива на даден учител. „Киноклуб София“ се стреми да запълни този много важен за съвременното образование компонент от учебния процес.

„Киноклуб София“

През 2023 година платформата за късометражно кино „Кинематограф“ стартира проекта си „Киноклуб София“ , който е финансиран от Столична Община. По време на инициативата, в която се организират безплатни прожекции на късометражни филми и дискусии с ученици в столичните училища, се включиха над десет столични училища. Събитията са насочени към учениците от 10-ти, 11-ти и 12-ти клас. Основната цел на киноклубовете е участващите да се въведат в образователния аспект на киното, да се изгради нужната сетивност и понятиен апарат за разбирането на филмите и упражняването на критично мислене, както и да се засегнат актуални теми и проблематика, които да дадат възможност на бъдещите студенти да се ориентират по-добре в предстоящото им съзряване като възрастни хора и граждани в информационно пренаситеният съвременен свят.

Прожекциите и дискусиите се водят от младия режисьор Йордан Михайловски, а филмите са подбрани от режисьорът-аниматор Димитър Димитров – Анимитер. Киносрещите продължават между 45 и 60 минути, в зависимост от предпочитанията на съответното училище, и насочват вниманието към някои от следните теми:

Рисковете на онлайн средата

Противодействие на агресията и насилието

Устойчиво развитие и природа

Еволюцията на технологиите

Професионално и личностно развитие

Подобряване комуникативните умения и работата в екип

Тази дейност не е нова за „Кинематограф“. От 2015-та година досега редакторският екип е организирал над 30 киноклуба в Априловската гимназия, 9-та Френска гимназия, ЮЗУ, ПГ Христо Ботев - Дупница, 18 СУ и др. Повече за проекта „Киноклуб София“ и образователните инициативи на „Кинематограф“ можете да научите на https://kinoclub.bg.

Но защо киното да е толкова важно в училище?

Киното не просто обединява всички изкуства в себе си, то има невероятна сугестивна мощ или казано иначе, успява да предава информация и да предизвиква емоционална и интелектуална реакция с неподозирана лекота. Така гледането на филми позволява дискутирането на важни за съзряването и личностното израстване теми, които иначе са труднодостъпни за голяма част от учениците. Естествено филмите не могат и не трябва да заменят книгите, но съвременният човек живее в информационна и културна среда, която е все по-потопена във визуалното. Днешните деца и младежи гледат изключително много филми, сериали и най-разнообразни визуални форми и тенденцията е числата да растат.

Ние гледаме и ще гледаме все повече кино

Всъщност това не е толкова тревожно, колкото може би звучи за защитниците на писаното слово. Това са два различни медиума, които се допълват, две различни среди за предаване на информация, за изразяването на идеи и чувства, но и за формирането на една личност. Литературата и киното са две изкуства, които могат много добре да работят заедно, могат да разширят възприятието едно на друго. Няма нужда да доказваме, че киното провокира творческото и критическо мислене у зрителя, което би трябвало вече да осъзнаваме като факт. Но за да може да бъде разбран един стойностен филм е нужно да се създаде необходимият понятиен апарат, да се създаде необходимата кинокултура, също така както такива се оформят относно литературата и другите изкуства в училище. Имаме часове по музика, изобразително изкуство и литература, а защо нямаме по кинознание например?

Проектът се осъществява с подкрепата на Столична община.