Альоша не е част от световното културно наследство, потвърждават от прессекретариата на ЮНЕСКО. Това заяви в ефира на Дарик Мирела Петкова, която прави официално запитване до международната организация. Пълното разследване на журналиста е публикувано на сайта Factcheck.bg.
Известно е, че културните обекти под закрилата на ЮНЕСКО в България са Боянската църква, Рилският манастир, Мадарският конник, Казанлъшката гробница и гробницата в село Свещари, Ивановските скални църкви и античният град Несебър, а трите природни - Резерватът Сребърна, Национален парк "Пирин" и горите на Национален парк "Централен Балкан".
Преди няколко седмици дезинформацията, че "ЮНЕСКО поема защитата на Паметника на Альоша в Пловдив" се разпространи от сайта BNews, а след това и от бившия журналист и евродепутат - пловдивчанинът Николай Бареков.
Паметници на съветската армия в Европа не са били и под защита на ООН, става още ясно от разследването на Мирела Петкова.
Факт е обаче, че Иван Мелников, който е заместник-председател на руския клон на Комитета по правата на човека към ООН и директор на Фонда за защита на националното историческо наследство е отправил молба към генералната директорка на ЮНЕСКО, Одри Азулай, в която призовава ЮНЕСКО да попречи на демонтирането на паметника в Пловдив. Интересен детайл е, че в молбата си Мелников цитира два различни документа. Според него премахването на паметниците на съветската армия противоречи на Конвенцията за опазване на световното културно и природно наследство, приета от Общото събрание на ООН, което опазване е под опеката на ЮНЕСКО. Но също така той твърди, че в отговор на „редица жалби“ Комитетът за правата на човека (КПЧ) на ООН е предотвратил събарянето на подобни паметници в други държави и те са преминали „под защитата на ООН“.
Дали e възможно налагането на временна защита на Альоша и дали демонтажът на съветски паметници може да се счита за "нарушаване на правата на човека"? - слушайте "В търсене на истината" с Faktcheck.bg, със специалното участието на журналиста Мирела Петкова.
Продуцент и редактор: Лалка Златанова
Аудио и видео обработка: Петър Тодоров