Протест се проведе днес пред сградата на Областна администрация - Кюстендил против Законопроекта целящ драстично увеличение цената на електроенергията за битови абонати. Той беше организиран от общинският съветник Огнян Атанасов.

Протест в Кюстендил против Законопроекта целящ драстично увеличение цената на електроенергията за битови абонати Протестиращите приеха декларация, която бе връчена на областния управител Александър Пандурски.

Протест в Кюстендил против Законопроекта целящ драстично увеличение цената на електроенергията за битови абонати

Ето пълният текст на декларацията:

Ние, долуподписаните, подкрепяме протеста против публикувания проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за енергетиката, предложен от Министерство на енергетиката на 27.07.2023 г., целящ драстично увеличаване цената на електроенергията за битови абонати от 1 януари 2024 г. и настояваме текстовете да бъдат преработени преди той да бъде внесен и гласуван от Народното събрание. Изразяваме категоричната си позиция, че предложените текстове обслужват само и единствено интересите на търговците на електроенергия.

Изразяваме острото си несъгласие със следните положения в Законопроекта:

Така предложения Законопроект и заложения модел в ситуацията, в която се намира държавата и целият регион, категорично ще доведе до рязко увеличаване на цените за крайните битови потребители (клиенти) по средата на зимния сезон от 1 януари 2024 г., т.е. след 4 месеца или най-късната предвидена дата за отлагане, 1 януари 2026 г., тъй като в него не е предвиден механизъм за осигуряването на допълнителни средства. Още повече, че се рискува голяма част от търговците да не могат да осигурят на потребителите нужните количества електроенерегия, необходими за нуждите на хората през зимния период,  вменявайки и задължение на търговците 60% от енергията да бъде от нискоемисионни източници, което допълнително ще оскъпи крайната цена;

Впечатление прави, че няма никакви контролни механизми от страна на държавата, с които да се контролират цените в разумни граници. Дори не се дава възможност и на КЕВР да упражнява контрол, като не се отчитат

грешките, допуснати с преминаването на небитовите абонати на свободния пазар и главоломното скачане на цените. В законопроекта не са разписани правомощия на КЕВР за контрол на разходите на доставчиците, в т.ч. оперативните разходи, разходите за балансиране, разходите за несъбираеми вземания, евентуалните загуби от препродажба на закупена електрическа енергия на краткосрочните пазари и др. Не може да се разчита на съвестта на търговците, че ще поддържат цените в нормални граници, като практиката го показа през последните години;

Против сме фиксирането на минимален срок от една година, за който гражданите се задължават да подпишат договори с избрания търговец на електроенергия. Това обслужва само и единствено интересите на търговците на електроенергия и е в разрез с интересите на битовите потребители, защото ще пречи на конкуренцията и създава невъзможност за смяна на доставчика през този период;

Категорично сме несъгласни с вкарването в закона на „Такса за прекратяване на договор“ и „Такса при смяна“. Това отново обслужва само интересите на търговците и е в ущърб на потребителите като ги поставя и в неравнопоставено положение;

Считаме, че премахването на регулаторни механизми следва да се извърши поетапно, под формата на плавен преходен период от най-малко 7-8 години, а не изведнъж, както се предвижда в проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за енергетиката. Към момента има огромни разлики в цените на регулирания и свободния пазар на електрическа енергия на дребно, които разлики със съгурност ще се увеличат с оглед на цялостната ни заобикаляща обстановка, а именно война, която се води на няколко стотин километра от нас и търсенето на енергия в региона, особено през зимния период. Държавата не би се справила с компенсирането на разликите в цените с предложените инструменти в Законопроекта;

Считаме за нецелесъобразно отпадането на обществените доставчици на електроенерегия и природна газ;

Настояваме за текст, който да защитава крайните клиенти (домакинствата) в случай на прекратяване на дейността от страна на доставчика (крайния търговец), с който е сключен договорът.

Новините от Кюстендил

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук

За забавни видеа ни последвайте в TikTok

Следвайте ни и в Инстаграм