Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) започва производство за установяване на евентуална злоупотреба с господстващо положение от страна на "Тир Паркинг Русе" ООД. Търговското дружество е спечелило проведен от Община Русе конкурс за учредяване на възмездно, срочно право на строеж за изграждане на "Буферен паркинг" в Русе върху имоти, представляващи частна общинска собственост.

Антимонополната регулатор мотивира тази стъпка с редица, постъпили сигнали, в които се повдигат въпроси, свързани с организацията на движението и престоя на тежкотоварни автомобили в района на Русе и ГКПП "Дунав мост".

Според сигнал на румънския евродепутат  Влад Георге, при излизане от България през ГКПП "Дунав мост" румънските превозвачи са принуждавани да преминават през територията на частен паркинг, срещу такса от  50 лева и само при това условие получават достъп до граничния пункт. Входната такса за достъп до паркинга, която се заплаща от българските превозвачи, е в размер на 15 лева.

Друг сигнал - от "Национален съюз на пътните превозвачи от Румъния", обединяващ повече от 16 000 румънски превозвачи, насочва вниманието на Комисията към същия проблем. В сигнала се твърди, че практиката по неравноправно третиране на румънските превозвачи не е преустановена и към момента и същата води до де факто блокиране на румънските камиони на границата в някои случаи за периоди с продължителност до 7 дни.

Посочва се още, че от лятото на 2023 г. от всички водачи, желаещи да преминат през граничния пункт се изисква да регистрират превозното средство в система, наречена "виртуална опашка", като условие да получат достъп до граничния пункт. Въпросната информационна система се притежава и контролира от "Тир паркинг Русе" ООД - частен оператор, стопанисващ така наречения "буферен паркинг", намиращ се непосредствено преди зоната на граничния пункт и прилагащ дискриминационни тарифи за влизане и престой в зависимост от държавата, в която е регистрирано превозното средство. На следващо място, независимо че влизането и престоят на частния паркинг не са задължителни за превозвачите, в случай че превозвачът изчаква на друг паркинг, той не бива информиран за предността му на "виртуалната опашка" и разчита на това да получи обаждане по телефона от служител на "Тир Паркинг Русе" ООД, което в крайна сметка не се случва, пише в сигнала.

След извършен анализ на събраната информация се установи следното: „Тир Паркинг Русе, е търговско дружество, спечелило проведен от Община Русе конкурс за учредяване на възмездно, срочно право на строеж за изграждане на „Буферен паркинг“, находящ се в гр. Русе, бул. „България“ №292 върху имоти, представляващи частна общинска собственост. В изпълнение на задължението си по Договор за учредяване на право на строеж върху недвижим имот-частна общинска собственост, „Тир Паркинг Русе“ ООД е създало и поддържа информационна система за проследяване и отчетност на потока от тежкотоварни автомобили, намиращи се на територията на паркинга, от момента на влизане, до момента на напускане на автомобила. По силата на споразумение от 29.06.2023 г., сключено между Община Русе и „Тир Паркинг Русе“ ООД, дружеството се задължава да разшири обема и включи безплатно в поддържаната от него информационна система всеки тежкотоварен автомобил, чийто водач и/или собственик е отправил искане за това, независимо дали същият е заявил използването на буферния паркинг, стопанисван от дружеството, или престоява на което и да е друго място за изчакване, разрешено от закона. Разписано е задължение за дружеството да осигури безплатна възможност за заявяване за включване в системата физически на място (на паркинга), чрез негови служители, както и дистанционно, от всеки друг паркинг на територията на гр. Русе. Предвиден е и ангажимент дружеството да представи на Община Русе достъп в реално време до информационната система. Относно начина на управление на системата, „Тир Паркинг Русе“ ООД се е задължило да информира своевременно водачите на автомобилите, когато получи информация, че е възможно преминаването им към граничния пункт, както и да спазва принципа „първи по време – първи по право“, при определяне на реда за пропускане към ГКПП „Дунав мост“. Със Заповеди на Кмета на Община Русе, въз основа на договореното в горепосоченото споразумение, е наредено на директора на ОДМВР-Русе да осъществява контрол на преминаващите към ГКПП „Дунав мост“ – Русе, като за преминаване на граничния пункт да се допускат единствено товарни автомобили, които притежават номер от информационната система за проследяване и отчетност на потока от тежкотоварни автомобили, до която е „гарантиран достъп за всички лица при спазване на поредността на преминаване „първи по време – първи по право“ .

Необходимостта от регулиране на изчакването, посредством публична мярка Кметът на Община Русе обосновава пред КЗК с големия брой тежкотоварни автомобили, преминаващи през граничния пункт и нуждата от извършване на проверки от компетентните държавни институции. В тази ситуация, както се твърди, не е възможно навлизането на тежкотоварните автомобили непосредствено в зоната за граничен контрол. При спазване на разпоредбите на Закона за движение по пътищата е необходимо изчакването да се извършва единствено на регламентираните места за паркиране – публични площи и частни паркинги. Поради това, Община Русе е счела, че следва да се създадат условия за избягване на конфликти между шофьорите, като се отчете обстоятелството, че първи към граничния пункт следва да бъде допуснат автомобилът, който е пристигнал пръв на територията на гр. Русе, така както би било, ако беше възможно изчакването да се осъществява на място във вид на физическа опашка. Предвид това, общината е предприела стъпки и договорила с частния оператор на буферния паркинг в създадената от него информационна система да бъдат включвани и тежкотоварни автомобили, които осъществяват престоя си и на други места – публични площи и частни паркинги в града. Така всеки автомобил получава пореден номер при пристигането си в гр. Русе и преминава през граничния пункт, съобразно поредността си на пристигане.3 В становището си Кмета на Община Русе посочва още, че регистрацията в информационната система е безплатна и всяко лице може да заяви включване както физически на място на паркинга, който се намира непосредствено преди входа за ГКПП „Дунав мост“, така и от разстояние, от всеки друг паркинг за тежкотоварни автомобили на територията на гр. Русе. Самото дружество, стопанисващо паркинга посочва пред КЗК, че предоставя на клиентите си услуги по престой на тежкотоварни ППС на територията на обекта, както и бани, тоалетни, охрана, видеонаблюдение, ресторант, супермаркет и др. услуги, свързани с престоя на камионите. Цената на основната услуга по паркиране е в размер на 50 лв. без ДДС за еднократно посещение на обекта. При сключен с дружеството договор, клиентите ползват отстъпки в зависимост от броя на посещенията, времетраенето на престоя и използваните услуги на годишна база. Що се отнася до информационната система твърди, че същата е изградена и патентована изцяло от дружеството, като част от ангажиментите му по участието му в конкурсната процедура на Община Русе.4 При допитването си до конкурентите на „Тир Паркинг Русе“ ООД, предоставящи паркинг площи за престой на тежкотоварни автомобили, Комисията бе информирана, че информационната система „виртуална опашка“ се управлява по начин, който потенциално облагодетелства „Тир Паркинг Русе” ООД. В този смисъл, съгласно твърденията на останалите доставчици на такива услуги, те не притежават достъп до системата, чрез който да могат да проследяват как се разпределя и контролира потокът към граничния пункт и дали поредността на регистриране в системата е определяща за достъпа до него. Смята се, че преминаването на границата става по-лесно за клиентите на „Тир Паркинг Русе“ ООД. Посочва се още, че служители на паркинга насочват трафика по начин, който не позволява отклоняването на товарен автомобил към съседни паркинги. Същевременно с това, конкурентите на  „Тир Паркинг Русе“ ООД са поставени в позиция да вземат номер от системата за престояващите на тяхна територия автомобили и да разчитат на последващо уведомяване по телефона от техния конкурент, когато наближи редът за преминаване на клиентите им. Често такова съдействие не им се предоставя, което поставя затруднения пред възможността им да се конкурират ефективно при предоставяне на услугата престой, която е съпътстваща и обусловена от стремежа за най-бързо преминаване на граничния пункт.

Изводът на КЗК:

Чл. 21 ЗЗК забранява на предприятия с монополно или господстващо положение на пазара, както и на две или повече предприятия със съвместно господстващо положение, с поведението си да предотвратяват, ограничават или нарушават конкуренцията и по този начин да засягат интересите на потребителите. За да бъде приложима нормата, е необходимо кумулативно да са налице всички изискуеми елементи от фактическия й състав, а именно: 1/ субектът, чието поведение е във фокуса на правоприлагането да притежава качеството „предприятие“ по смисъла на § 1, т. 7 ДР на ЗЗК; 2./ наличие на господстващо положение; и 3/ наличие на едностранно поведение, с което се предотвратява, ограничава или нарушава конкуренцията и което е в състояние да засегне интересите на потребителите. От предварителното проучване, проведено в настоящия случай, би могло да се направи обосновано предположение, че „Тир Паркинг Русе” ООД е предприятие по смисъла на горецитираната дефиниция, тъй като последното е ангажирано в стопанска по своя характер дейност, резултатите от която са предназначени за размяна на пазара. Както се установи, „Тир Паркинг Русе“ ООД упражнява дейност като предоставя срещу възнаграждение услуги по престой на тежкотоварни автомобили на специално обособени паркинг площи, като в допълнение предлага на превозвачите различни търговски помещения и помещения за отдих. Именно в това негово качество се твърди да е възприело практиките, върху които Комисията се фокусира в предварителното проучване. Установи се, че този тип услуги се предлагат и от други дружества с цел реализиране на печалба, което не оставя никакви съмнения относно икономическия характер на дейностите, упражнявани от „Тир Паркинг Русе“ ООД, а с това и относно качеството му на „предприятие“ за целите на антитръстовото правоприлагане. По отношение на втората и третата предпоставка на чл. 21 от ЗЗК за наличие на господстващо положение на пазара и за възприето анти-конкурентно поведение в контекста на това господство, следва да се отбележи, че за формиране на обоснован извод за пазарната позиция на едно дружество Комисията извършва цялостен анализ на икономическите параметри на конкурентната среда, в която то оперира. Наличието на господстващо положение предпоставя дефинирането на съответните и евентуално засегнатите от поведението пазари, количествените индикатори за притежаваните пазарни дялове на участващите предприятия и съществуващите бариери за навлизане на пазара, които обуславят наличието на потенциална конкуренция. Такива заключения не могат да бъдат изведени на настоящия предварителен етап от проучването, предвид липсата на достатъчни данни, които обективно и всестранно да разкриват пазарната конюнктура. Независимо от това обаче, Комисията счита, че в конкретния случай са налице безспорни индикатори за притежавано от „Тир Паркинг Русе“ ООД сериозно конкурентно предимство, което се корени именно в делегираните ексклузивни права да управлява и контролира информационната система, регулираща достъпа до граничния пункт, който пък от своя страна е 5 основният двигател на търсенето за предлаганата от „Тир Паркинг Русе“ ООД услуга по престой на тежкотоварни автомобили на специално обособени за това паркинг площи. Налице е обективна възможност за паркинг оператора, възползвайки се от привилегирования си достъп до информационната система „виртуална опашка“, да влияе върху избора на превозвачите, като повиши нивото на атрактивност на стопанисвания от него обект, за сметка на други конкурентни паркинги. От гледна точка на данните за действителното поведение на „Тир Паркинг Русе“ ООД, въз основа на събраната информация може да се направи обосновано предположение, че такова поведение действително е възприето от страна на дружеството. В този смисъл подателите на сигнали до Комисията и впоследствие анкетираните дружества представят еднопосочна и непротиворечива информация, която индикира за стремеж на оператора на „буферния паркинг“ да засили позицията си на пазара на основната си дейност, чрез използване на едноличния си достъп до информационната система по начин, който го привилегирова спрямо конкурентите му във въпросната дейност. Подобни практики, с които дружеството управлява информационната система по начин, който дава предимство при допускането към граничния пункт на престояващите на територията на собствения му паркинг за сметка на останалите тежкотоварни автомобили, ползващи други паркинги в района на гр. Русе, биха могли да възпрепятстват ефективната конкуренция между доставчиците на паркинг площи за престой на тежкотоварни автомобили, като дори доведат до изключването им от пазара. Както Комисията вече посочи, от събраната информация се налага изводът, че достъпът до граничния пункт е в основата на търсенето на услугата по престой, тъй като, съгласно приложимата нормативна уредба, изчакването се извършва единствено на регламентираните места за паркиране – публични площи и частни паркинги. Самата възможност на един-единствен участник на пазара да контролира тази система, без да са предвидени ефективни средства за надзор от страна на независим орган, би могла да въздейства демотивиращо на потенциални конкуренти да навлязат на пазара и евентуално да предложат на потребителите покачествена услуга. Подобен тип поведение би могло да попадне в обхвата на разпоредбата на чл. 21, т. 2 от ЗЗК. На следващо място, Комисията разполага и с предварителни данни, че „Тир Паркинг Русе“ ООД прилага различни тарифи за един и същи вид услуга, спрямо различни категории клиенти, което на настоящия етап от проучването изглежда необосновано. Подобен тип поведение би могло да има чисто експлоатативни ефекти, но също така и да повлияе върху конкуренцията между превозвачите, като повиши стойността на предлаганата от някои от тях услуга. Такова поведение би могло да се квалифицира като нарушение по чл. 21, т. 3 от ЗЗК. С оглед спецификите, които настоящият случай разкрива, при преценката за приложимост на нормата на чл. 21 от ЗЗК, следва да се направят и някои допълнителни уточнения. Едната от предпоставките за приложимост на чл. 21 от ЗЗК е наличие на антиконкурентно поведение. Съгласно практиката на Европейския съд, тази формулировка се интерпретира в смисъл, че поведението трябва да е в резултат от волята на предприятието, а не да му е наложено посредством публична мярка, която предписва определени действия или бездействия, без да оставя свобода на преценката за линията на поведение, която предприятието би могло да възприеме. В последния 6 случай поведението попада извън обхвата на чл. 21 от ЗЗК.5 Мерки, които само благоприятстват или улесняват антиконкурентното поведение обаче не могат да послужат за изключването му от обсега на антитръстовата норма. В рамките на предварителното проучване Комисията установи, че с поредица актове на Кмета на Община Русе, се възлага на Директора на ОДМВР-Русе да осигури контрол на преминаващите към граничния пункт товарни автомобили, така че да гарантира, че всеки един от тях притежава номер от информационната система, до която информационна система е гарантиран достъп за всички лица, съгласно споразумението между Община Русе и „Тир Паркинг Русе“ ООД, сключено на основание чл. 9 от ЗЗД. Следователно, положението на „Тир Паркинг Русе“ ООД, като носител на изключителни права за контрол и управление на информационната система, в която задължително се регистрира всеки водач на товарен автомобил, желаещ преминаване през граничния пункт, произтича от сложен фактически състав, който включва облигационно правоотношение и властническо волеизявление на орган на местната администрация. Доколкото задълженията на дружеството, свързани с управлението на системата, произтичат от споразумението с общината и предвид поетите с него ангажименти от страна на „Тир Паркинг Русе“ ООД, сред които, да включва безплатно в системата всеки шофьор на товарен автомобил, независимо дали той престоява на територията на „буферния паркинг“ и да информира своевременно водачите, по реда на регистрацията им, когато преминаването им към граничния пункт е възможно, следва да се заключи, че евентуално нарушение на правилата за конкуренция, вследствие от това поведение попада в обхвата на чл. 21 от ЗЗК. Не на последно място всеки един от разгледаните аспекти на поведението на „Тир Паркинг Русе“ ООД разкрива изключително висок потенциал да влияе върху търговията между държавите членки на ЕС, тъй като непосредствено касае вноса и износа на стоки през граница. Всички клиенти на „Тир Паркинг Русе“ ООД са пряко ангажирани в презгранична стопанска дейност. Предварителните данни, които Комисията анализира, сочат на дискриминационни практики, основани на национален признак. Това потенциално поставя българските превозвачи в привилегирована позиция спрямо румънските, с което спомага за разделяне на пазарите в национален мащаб и възпрепятства икономическото взаимно обвързване, което ДФЕС цели да постигне.6 Предвид тези аргументи, в изпълнение на задълженията си, произтичащи от чл. 3, пар. 1 от Регламент 1/2003г.7 Комисията следва да приложи и чл. 102 от ДФЕС, успоредно с националното право на конкуренция към разглежданото поведение. С оглед на гореизложеното на основание чл. 70, ал. 1 във връзка с чл. 38, ал. 1, т. 1 Комисията за защита на конкуренцията: Р Е Ш И: Образува производство за установяване на евентуално извършено нарушение по чл. 21 от ЗЗК и чл. 102 от ДФЕС от страна на „Тир Паркинг Русе“ ООД,