Безразборно оставени електрически тротинетки по тротоари, зелени площи и входове на сгради, зачестили инциденти с участието им и липса на ясни правила за тяхното използване – това са част от проблемите, които все по-често предизвикват недоволство сред пловдивчани. На фона на тази ситуация, група общински съветници от ППГОС „Продължаваме Промяната – Демократична България“ внесоха официално питане до кмета на града, с което настояват за яснота относно управлението и контрола на услугата за споделено придвижване с индивидуални електрически превозни средства (ИЕПС).

Веселка Христамян, Йоно Чепилски, Тодор Токов и Александър Ракшиев подчертават, че проблемите с електрическите тротинетки в града нарастват с всяка изминала година, но въпреки подписания през 2021 г. меморандум за сътрудничество с фирмите „ХОБО БЪЛГАРИЯ“ ООД и „ЛАЙМ ТЕХНОЛОДЖИ“ ЕООД, общинската администрация все още не е изготвила нормативен акт, който да регламентира услугата.


„Гражданите сигнализират за хаотично паркирани тротинетки, липса на контрол върху употребата им от непълнолетни и все по-чести инциденти. Липсват ясно обозначени зони за наемане и връщане, както и информация за местата, където преминаването е забранено“, алармира Веселка Христамян. Тя настоява за конкретни отговори по ключови въпроси, сред които: колко са регистрираните електрически тротинетки в Пловдив, какъв е максимално допустимият им брой и колко от тях имат видими, номерирани табели. Съветниците искат да знаят къде и под каква форма се отчита използването на услугата, както и какъв е броят на потребителите на месечна и годишна база за 2024 г.

Въпросите засягат също така институцията, отговорна за контрола върху 24-часовата услуга, както и информацията, публикувана на сайта на ОП „Организация и контрол на транспорта“ относно локациите за паркиране. Според общинските съветници от ПП-ДБ е важно да се изясни как са обозначени на терен зоните със задължително намалена скорост и тези със забрана за преминаване. Те настояват и за данни за регистрираните инциденти с тротинетки от началото на 2024 г., както и за формата, под която се съхранява тази информация.

Сред поставените въпроси е и този за предприетите превантивни мерки срещу безразборното оставяне на тротинетки по тротоари, зелени площи и входове на сгради.

Съветниците питат дали общината е провела информационна кампания за безопасно използване на този вид превозни средства и какви санкции са наложени за установени нарушения.

Накрая, съветниците изискват конкретен отговор на въпроса кога Община Пловдив ще приеме нормативен акт, който да регламентира дейността по споделено градско придвижване, съгласно чл. 80а, ал. 4 от Закона за движението по пътищата.
„Електрическите тротинетки са удобен, екологичен и модерен начин за градско придвижване, но при липса на контрол и ясни правила, те се превръщат в риск за всички участници в движението. Настояваме Община Пловдив да изпълни ангажиментите си и да създаде регулация, която да гарантира безопасността и реда в града“, категорична е Веселка Христамян.