Митко Кунчев е кандидат за общински съветник от коалиция “Продължаваме промяната - Демократична България”. Коалицията е с №66 в бюлетината, а г-н Кунчев е с преференция 102.

Г-н Кунчев, за почти всички в Русе сте познат, дълги години работите в сферата на образованието. Каква е вашата оценка за образователната система в Русе и как да я подобрим?

Ако някой отвори нашата програма ще види, че темата за образованието започва със следната теза :“Грижата за децата и учениците е грижа за бъдещето на Русе”. Има няколко проблема, свързани със системата на образование в Русе, като приоритет е преминаването на училищата на едносменен режим. Всяко училище има тъкъв план и до края на 2025-2026 г. това трябва да се случи. Грижа на Общинате е да следи и да подкрепя училищата. А друг проблем е, че учениците са неравномерно разпределени в училищата. Има такива с много ученици и такива с малко, т.е училищните сгради не се използват ефективно. Общината може да реши и този проблем, защото определя план-приема за 1 клас и съгласува план-приема след 7 клас.

Да, но и вие докато бяхте директор на Математическата гимназия не бяхте съгласен Общината да ви намали паралелките.

Първо. Да се намаляват паралелките на училище, което учи на една смяна, както е МГ и на такова, което е на две смени, е съвсем различно. Тогава Общината прояви пасивност, макар че става дума за общинско училище. Затова и смятаме, че Общината трябва активно да участва в решаването на проблемите. В нашата програма пише, че искаме да създадем единна образователна среда за училищата в Русе. Често ме питат какво означава това. Това означава например, че трябва да има общински учителски форум за квалификация, за споделяне. В Русе има 6 иновативни училища и Общината трябва да ги поощри да споделят опита си с другите. Това означава да има общински форум на обществените съвети на училищата. Малко хора знаят, че всяко училище има такъв съвет, който има големи правомощия и функции. Но Общината не се грижи да следи тяхната дейност и да ги активизира. Също така трябва да се учреди форум на училищните настоятелства. Тези форми на подпомагане на училищата, които са възникнали преди да има Министерство на образование в България би трябвало да играят активна роля. Общината трябва да ги събере, да ги поощри да споделят опит. Има много публикации, които показват ползата от създаването на професионални учебни общности. За съжаление в България всеки се затваря в своето пространство, но този проблем е ясен и трябва да бъде решен.

А демографията също е голям проблем знаем, имам предвид конкретно намаляването на учениците. Как трябва да се вземе едно решение коя паралелка да бъде закрита, кое училище? И по селата хората страдат от това.

Това е много неприятен проблем за обсъждане. Моето предложение е по съвсем различен подход да се действа. Как е възникнала мрежата от училища, която е в момента? Знаем-преди 50 години, в условията на комунистически строй. Трябва да се преразгледа наново тази мрежа - как би изглеждала, да я съпоставим с действащата и да решим как да действаме. Има диспропорция между училищата, за което говорихме, и това трябва да се регулира. Трябва да се винмава много, защото училището е сложна дейност. Вярно, че закрием ли училище на село това не е добре за населеното място, но родителите трябва да се замислят дали не е по-добре за децата им, които в града ще получат по-добро образование, тъй като има повече специалисти. Оптималният брой деца за едно училище е около 600-700. Трябва да се помисли каква мрежа от училища трябва да има в русенска община, да се преосмисли. През 1979 г. по идея на Людмила Живкова всички училища трябваше да станат ЕСПУ. После тази глупост се отрече. Преди това си имаше основни училища и гимназии и техникуми. Трябва да се върнем към тази традиция и да се прецени дали едно училище трябва да бъде средно или не.

А как да обясним на кметовете на селата и на родителите на децата, че е по-добре да бъде закупен един автобус и учениците да пътуват, вместо да учат на село?

Когато едно училище в дадено населено място се затваря, това означава, че там преди това са затворени предприятията. Родителите могат да се убедят с факти и с разяснителна кампания. Трудно е да се поддържа такава разгърната мрежа от училища, ако има малко деца. А в момента държавата има пълна възможност да осигурява транспорт на учениците. Така е в много държави. А сградите в тези места могат да бъдат използвани за извънкласни дейности, за летни училища.

Вие бяхте за кратко народен представител. Доколко тези неща зависят от местната власт и доколко реално се решават в София?

Българската образователна система е свърхцентрализирана и повечето проблеми се решават в Министерство на образованието. Това лято имаше голяма дискусия колко и какви домашни се дават на учениците. Това не е работа на Министерството и се чудя защо министъра се занимаваше с това. Общината обаче се оправдава с тази централизация и твърдят, че нищо не можем да направим. А например чрез сдружението на Общините може да се иска промяна в нормативната уредба, а народните представители могат да внесат промяна в закона. Но да оставим това. Общините разпределят парите от държавата между училищата, може да дофинансират, имат и задължение да поддържат сградите. И много важно - Общината е инициатор на всяко откриване, закриване и преобразуване на училище. Така че ако иска, има много възможности какво да направи.

В сряда ще имате интересна дискусия на тема “Образование, училищен спорт и здраве”. Всички знаем, колко е полезен  спорта за децата, но вие кажете какво може да се направи, да се подобрят нещата в тази посока?

Функцията на учителите и училището е и тази - да издирват таланти, било то в спорта или в науката. Дискусията, която ще бъде на 18 октомври, 17 ч. в зала 2 на Канев център е с цел да поговорим за масовия ученически спорт. А един от пътищата да приобщим децата към учлището е именно да ги подтикнем, да ги стимулираме да спортуват. Един от начините за това е  да поощрим участието на училищните отбори в Училищните игри, които се организират всяка година. И това е много важно. Завършвам с тезата, че спортът е не само здраве, а и помага за подобряване оценките в училище. На дискусията ще присъстват нашият кандидат за кмет Рена Стефанова, проф. Велизар Павлов, имаме гост от Англия, който ще представи свое изследване върху мрежата училища в Русе, ще има превод на български. Заповядайте!

Благодаря ви, успех!

Чуйте повече в звуковия файл. 

Купуването и продаването на гласове е престъпление!