Движението на електрически тротинетки по тротоари, пешеходни зони и паркове във Варна да бъде забранено, ако няма велосипедни алеи или обозначени ленти. Това гласи предложението на общинския съветник от БСП Руслан Влаев, което предстои да бъде разгледано от неговите колеги в местния парламент. 

„Получих много оплаквания от възрастни хора и семейства с малки деца, че каращите електрически тротинетки в голямата си част ги управляват безразсъдно, безразборно и абсолютно неконтролируемо по пешеходните зони и в Морската градина. Повечето реакции към предложението са положителни. Има и хора, които не го одобряват, но са съгласни, че трябва да има регламент. Те настояват за изграждане на адекватна инфраструктура, по която да се движат, без да създават конфликтни ситуации”, обясни Влаев пред Дарик мотивите си да внесе предложението. 

13 катастрофи с участието на тротинетки, от които 3 тежки, са регистрирани във Варна през първата половина на тази година. Заради различни нарушения са санкционирани 33 водачи, заяви ст. инспектор Драгомир Ганчев от „Пътна полиция”. Най-често санкциите са за движение на непозволени места, отнемане на предимство и превоз на други лица или предмети. 

Според закона за движение по пътищата максималната позволена скорост за електрическите тротинетки е до 25 км/ч. Според Руслан Влаев границата може да бъде намалена на местно ниво чрез решение на Общинския съвет. 

„В пешеходните зони с обособена лента за движение максималната скорост може да бъде 15 км/ч. Това ще създаде повече спокойствие за пешеходците, тъй като електрическите тротинетки са изключително безшумни”. 
Въпреки че максималната скорост за движение на тротинетките е ограничена със закон, на практика „Пътна полиция” не може да ги контролира с технически средства, признава Драгомир Ганчев.  

„Ако някой бъде засечен от камера, ще има просто снимка на човек с тротинетка. Тя няма регистрационен номер, тъй като няма изискване да бъде регистрирана. Правилата са такива, че с техническо средство се засича скорост на МПС, а тротинетката не е МПС. Водачът може да може да бъде санкциониран за несъобразена скорост, ако стане произшествие. Например, не е успял да спре и да даде предимство, когато е длъжен”.   

За водачите на тротинетки законът не предвижда санкции за употреба алкохол или опиати при причиняване на произшествие, допълва още Драгомир Ганчев. 

„Ако забраната за тротинетки в пешеходните зони на Варна влезе в сила, по наредба контролът ще се осъществява от кмета на общината или от упълномощени от него лица, както и от Областната дирекция на полицията. Силно се надявам да не се стига до ситуации, в които правоохранителните органи да се намесват. Надявам се съзнанието на водачите на тротинетки да се промени и да станат по-отговорни”, коментира Руслан Влаев.    

Предложението за забраната на тротинетки в пешеходните зони и паркове във Варна предстои на бъде разгледано от съветниците от транспортната и правната комисии в Общинския съвет, след което да бъде подложено на гласуване на следващата сесия на местния парламент.