Под средните за страната са усреднените резултати  в област Кюстендил   от задължителните държавни зрелостни изпити по български език и литература и по профилиращи предмети на майската сесия през 2022 година.

Добър 4.05 е средната оценка на първата задължителна матура по български език и литература (БЕЛ). Зрелостниците са получили средно 52.77 точки от общо 100 (при 52.44 за м.г.). Това показват публикуваните днес резултати от задължителните държавни зрелостни изпити по български език и литература и по профилиращи предмети на майската сесия тази година.

Усредненият резултат на втората задължителна матура по профилиращ предмет е 62 т. и отговаря на оценка добър 4.48. По-високият успех на втория изпит е очакван, като се има предвид, че на първата матура по български се явяват всички завършили 12 клас (в случая 43 011), а втората е по избор по профилиращ предмет и на нея отиват по-малко на брой и по-мотивирани зрелостници, отбелязват от МОН. На втория изпит по предмет от профилираната подготовка са се явили 24 322 младежи. Останалите са положили държавен изпит по професия.

Област Кюстендил е на 20- то място по резултати по БЕЛ- зрелостниците имат усреднен резултат 48,53 точки, което като оценка е добър 4.На втората задължителна матура усредненият резултат е по- висок- 59,67 точки, което също е оценка добър 4.

София, Смолян, Пловдив, Варна са по традиция сред регионите с най-високи резултати. Разместване в сравнение с минали години има сред регионите с по-слаби резултати. По български език и литература най-зле са се справили зрелостниците в област Разград, а на втората задължителна матура – в област Кърджали.

Тази година скалата за превръщането на точките в оценки е различна от прилаганата в периода 2008-2021 г. За да получат среден 3, зрелостниците трябва да имат поне 30 точки вместо досегашните 23. Отличен 6 получават всички с 95 и повече точки, както и досега. Между 30 и 94.75 точки резултатите са превърнати в оценки по шестобалната система през равни стъпки с точност до два знака след десетичната запетая.

На изпита по БЕЛ зрелостниците са се справили с откриването на пунктуационни грешки в просто изречение, но са се затруднили при пунктуацията на сложно изречение, при членуване на приложението на подлога, при употребата на възвратно притежателно местоимение. При литературните задачи най-лесно се оказва откриването на проблем, интерпретиран в два откъса от изучени творби, както и свързването на изучени творби с имената на техните автори. Трудности има при откриването на внушение, създавано от комуникативната позиция на говорителя, при съпоставянето на интерпретацията на дадена тема в изучен и в неизучен текст.                                                            

При задачите за четене с разбиране зрелостниците успешно свързват информация от два източника, но се затрудняват да аргументират дадено твърдение със свои думи. Над 50% от зрелостниците са получили над средния брой точки при разчитането на данни от диаграма. Тази година за пръв път задачата за създаване на текст даде избор между две теми в два жанра. 89% от зрелостниците са работили по нея – с 10 процентни пункта повече от миналата година. Есе са писали 28 421 зрелостници (66%), а интерпретативно съчинение -  9922 (23%).

Всички новини от Кюстендил