Регионалното управление на образованието – Пловдив организира работна среща с директорите на неспециализираните профилирани и професионални гимназии, както и на средните и обединени училища в областта. Поводът е изготвянето на предложения за държавния и допълнителния държавен план-прием за учебната 2026/2027 година – в паралелки за професионално образование, включително по дуална система на обучение, както и за въвеждането на нови професии от професионалните направления в Списъка на професиите за професионално образование и обучение (СППОО) 2024.

Началникът на РУО – Пловдив Иванка Киркова подчерта, че от тази година план-приемът ще се базира на актуализирани държавни образователни стандарти и нови професии, което предполага и изцяло нови учебни планове и програми.

Те се разработват в тясно сътрудничество с представители на бизнеса. Анализът, представен на последното заседание на Консултативния съвет по професионално образование и обучение към министъра, показа, че реформите дават резултат. Решенията, взети по време на мандата на министър Красимир Вълчев, са трудни, но без тях последиците за икономиката щяха да бъдат сериозни“, коментира Киркова, която е и член на Съвета.

В рамките на срещата ще бъдат обсъдени и новите целеви стойности, определени за областта.

Новите целеви стойности са 219 паралелки, 66,11% места в професионалните паралелки. За сравнение – миналата година тази стойност беше 65,46%. Целева стойност за процента места в паралелки STEM, както и за профилите „Математически“, „Природни науки“, „Софтуерни и хардуерни науки“ и „Хуманитарни науки“ тази година от МОН не е посочена, но ние ще следваме тенденцията и ще опитаме да запазим постигнатото. Броят на седмокласниците е 5792. Миналата година те бяха 5772“, уточни Киркова.

На фона на остър недостиг на кадри в ключови сектори като инженерство, енергетика и здравеопазване, Министерството на образованието и науката отчита положителна тенденция в приема на студенти в държавните висши училища. Министър Красимир Вълчев съобщи, че през настоящата година има сериозен ръст в интереса към техническите и природоматематическите специалности.

Работната среща на директорите в Пловдив ще има ключова роля за изграждането на реалистичен и съобразен с икономическите нужди план-прием. Очаква се предложенията, които ще бъдат формулирани, да отразяват както регионалните приоритети, така и националната стратегия за развитие на образованието.