След няколко седмици на спекулации какво точно ще направи Москва, за да овладее разрастващия се недостиг на горива в страната, правителството забрани днес износа им за почти всички страни по света. В указа, влязъл в сила незабавно, не е посочен краен срок за действие на тази мярка, съобщават от Дневник.
Тя е за бензин и дизелово гориво и не обхваща държавите от Евро-азиатското икономическо пространство - Беларус, Казахстан, Киргизстан и Армения, както и за международно непризнатите за независими части от грузинската територия Абхазия и Южна Осетия.
Ограниченията не се прилагат за доставки в рамките на междуправителствени споразумения и транзитни превози, както и за целите на предоставяне на хуманитарна помощ и подкрепа на дейността на руските военни части на териториите на чужди държави и за личните нужди на физически лица.
Вицепремиерът Александър Новак обяви, че ще има "по-драстични мерки" за разрешаване на кризата с горивата и за тяхното поевтиняване. Малко по-рано първият заместник-ръководител на Министерството на енергетиката Павел Сорокрин заяви, че правителството ще предприеме "радикални стъпки" в близките дни да спре "сивия" износ на петролни продукти.
Сред обсъжданите мерки бе налагането на такса от 250 долара на тон за при износа на горива, което да направи неизгодна продажбата в чужбина. Сега в указа се посочва, че "решението е взето с цел стабилизиране на цените на горивата на вътрешния пазар".
Министерството на енергетиката обясни, че забраната ще позволи да се потиска "сивият" износ на горива (когато участниците на пазара купуват гориво на вътрешния пазар на вътрешни руски цени и продават в чужбина на по-високи цени) и да се насити вътрешният пазар, като се увеличи предлагането, и това да доведе до допълнително намаление на цените.
През 2022 г. износът на бензин от Русия възлиза на 5.2 млн. т. Само през първата половина на 2023 г. той достига 3.5 млн. т, което е увеличение от 30%. В същото време вътрешните цени поскъпнаха най-много за последните 10 години.
Сегашната ситуация в значителна степен е предизвикана от самото правителство, защото орязването на горивния буфер в комбинация с отслабването на рублата и поскъпването на петрола по световните пазари води до това, че всеки тон дизел, който производителят не може да изнесе, му носи загуба около 50 хиляди рубли, изчисли деловото издание The Bell. Борсовите цени започнаха да слизат надолу с около 6-8% за два дни - но на дребно продължиха да растат и така да помагат за относително високата инфлация.
В четвъртък, 20 септември, ръководителят на "Газпром нефт" Александър Дюков обясни, че обмисляната такса от 250 долара на тон изнесено гориво и моторни масла (в момента тя е между $6.4 и $21.4 за тон) ще има ефект само за известно време. Оказа се, че правителството избра тотално спиране на износа и по логиката на Дюков, който най-вероятно изказва и мнението на бизнеса в петролния сектор, тази мярка може да предизвика дефицит на пазара на горива. Причината, обясни той пред журналисти, е, че ще намалее ефективността на рафинериите в Русия и те ще намалят обема на преработвания петрол. Резултатът ще е просто по-малко горива на пазара.
Друга обсъждана мярка със спорен ефект бе да се въведе списък на лицензирани от държавата износители на горива.
Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts